Brev:
Spørgsmål om mad m.m.
9. juni 2010
Alder:
7 mdr.
Spørgsmål om mad m.m.
Hej Helen
Vi har en dejlig stor dreng på 7 mdr., som vi ikke kan få til at spise fast føde.
Om ham:
Han er en meget aktiv dreng, som ved hvad han vil, og han er hurtig til at klynke, hvis han bliver utilfreds med noget.
De sidste 3 uger er det gået stærkt med hans udvikling. Han ruller hele tiden, sidder selv, kommer fra siddestilling og om på maven og kryber lynhurtigt hen ad gulvet. Han forsøger at komme op på knæerne, og står da også og rokker lidt en gang i mellem. Han har fået 2 tænder i undermunden og de to næste kan man svagt spotte under tandkødet.
Søvn:
Vi arbejder på at give han to lure omkring 09 og 13:30, hvor han oftes sover mellem 1 og 2 timer. Hvis han vågner meget tidlig (kl 5), bliver det nogle gange til 3 lure, da han typisk ikke vil sove videre. Han kommer i seng omkring kl 20. Han har altid været svær at få til at sove, men det er vist en helt anden problematik.
Mad:
Omkring 4,5 månedsalderen startede vi med skemad (hirse, rismel osv. med frugt). Efter en tilvænningsperiode begyndte vi på mos til aften. Han har aldrig været glad for grød eller mos, men har dog spist det. Vi begyndte at gøre mosen lidt grovere og senere putte kød i, hvilket han absolut ikke brød sig om (han spiste mindre eller slet ikke noget, hvis det ikke blev blendet finere).
Han får også et morgenmåltid som typisk er øllebrød eller andre grødformer samt lidt frugt (havregrød nægter han at spise).
Han elsker at sidde og gnaske i et eller andet fx agurk, gulerod eller lignende.
Situationen nu:
I sidste uge blev han så syg med forkølelse, feber, mellemørebetændelse og opkast. Han nægtede helt at spise andet en flaske og ofte kastede han flaskemåltidet op igen lige efter.
Han hoster stadigvæk og får penicilin, men ellers har han det bedre, hvorfor vi er startet med skemad igen. Men nu nægter han helt at spise alt skemad. Han spiser max 3-4 skefulde og han ser ud som om, han ikke kan lide det, allerede inden skeen når hans mund. Hvis vi pjatter lidt med ham, kan han godt spise et par skefulde mere, men begynder så at lave opkastlyde og nogle gange kaster han også op. Han får pt. 4 flasker (morgen, eftermiddag, aften og sen aften). Hvad gør vi? Nogen forslag?
Og så lige et tillægsspørgsmål. Han pludrer og skriger glad, men han er ikke begyndt at sige ma, ba, ga og lignende endnu. Er det normalt?
Kærlig hilsen
Os