Svar: Middagslur - 2 år, 2 mdr.
9. juni 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Jeanne
De fleste børn vil, når de er 2 år gamle sove ca 12½-13 timer i døgnet. Ofte fordelt sådan at barnet sover ca 11 timer om natten og 1-2 timers middagslur. Igen er dette jo gennemsnitligt, så nogle børn sover lidt mere og andre børn sover så mindre.
Hvis Cecilie hører til de børn som sover mindre end gennemsnittet så vil det måske være passende for hende at sove ca 12 timer i døgnet. Det ville f.eks. godt kunne være 1 times middagslur og 11 timer om natten, eller 10 timer om natten og så 2 timers middagslur.
I fortæller at hun normalt sover 2 timer til middag og det lyder som om at hun umiddelbart har brug for denne lur. Om morgenen står hun op kl. 7-7.30 og vågner her ofte af sig selv. Om aftenen puttes hun kl ca 20, men sover ofte først 21.30 - hun sover altså ca 10 timer om natten og lyder derfor umiddelbart til at få sit behov dækket. Det lyder således ikke helt skævt, det I fortæller, netop fordi hun hører til de børn som ikke sover meget ...
Man kan naturligvis godt overveje, om man skal forsøge at ændre på hendes rytme, så hun kan forlænge sin nattesøvn med en time, ved at afkorte hendes dagssøvn. Det kan forsøges og oplever I den effekt er det super fint - men det afhænger meget af, hvordan hun egentlig virker til at trives med sin rytme. For det lyder umiddelbart som om at hun trives med sin søvn og som tingene er.
I beskriver jo ikke en pige der er ked af at komme i seng om aftenen, hun falder ikke i søvn med det samme fordi hun ikke er træt nok - men hun har det godt om aftenen og slapper af og hun kan jo lægge sig til at sove, når hun har behov. Det er sådan set meget fint ...
At hun vågner om natten, gerne vil have vand og søger jer, kan meget vel hænge sammen med alder og udvikling og ja - man kan godt forsøge med en junior seng. Men I risikerer at hun så begynder at stige ud af sin seng og gå ind til jer igen og igen hele aftenen - og også om natten - og lige nu, er det måske ikke det I ønsker jer. Jeg ser umiddelbart ikke grund til at skifte til en åben seng, som I beskriver situationen hos jer lige nu, - hun virker tryg og glad for sin tremmeseng og det lyder ikke som om at I skal ændre noget der, det er nok lidt for tidligt :)
Med hensyn til at kun mor må putte, så er det sandsynligvis også en fase og jeg synes I skal holde fast i at far naturligvis også kommer ind og siger godnat, så det ikke kun er mor. Det er naturligt at sige godnat til både mor og far :) Og så synes jeg at far skal deltage i så meget af putteritualet som muligt, så han også giver aftenbad, giver hende en godnatgrød, hvis hun nogle gange får det inden hun skal sove. At det er far som sidder med hende på skødet, når godnathistorien læses, at han skifter ble, giver nattøj på, børster tænder osv. Så han er så meget med på banen som muligt og så kan mor meget fint stadig være den der putter dynen om og siger godnat til sidst.
Jo mere far er med til alt det forberedende, jo lettere vil det også være for ham at kunne tage over, hvis mor f.eks. en dag ikke er hjemme :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske