Svar: Råd om urolig søvn - 3 mdr.
10. juni 2010
Alder:
3 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er faktisk meget normalt at børn i 3-4 måneders alderen begynder at powernappe mere om dagen og således sove kortere lure end de tidligere har gjort. Det handler blandt andet om den udvikling og alder din dreng går igennem lige nu.
Børn i denne alder er utroligt opmærksomme på verden, de følger rigtig meget med, de skelner mere og mere tydeligt om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed og ofte oplever man også at børn i denne alder har lidt svært ved at koncentrere sig når de skal spise. De lader sig meget let forstyrre og man kan derfor meget hurtigt komme ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt.
Derfor er det vigtigt at du for det første er opmærksom på at din dreng får mad nok. Det kan i denne alder være en god idé at give mælk 2 gange imellem hver lur uanset om man ammer eller giver flaske. Du kan derfor forsøge at give ham en flaske, når han vågner af lur, så det er hans egentlige måltid og så supplere med en lille smule - måske bare 30-50ml og en sut inden du så putter til lur igen. Det er ikke noget man skal blive ved med, men det kan være godt i en periode. Det er helt naturligt at mælk skal indgå som en del af putteritualet og på sigt vil det være rigtig godt, at han netop får flasken før han puttes og får skemad, når han vågner af en lur.
Du skriver at du allerede er begyndt med skemad ... pas på med det. Hans tarme er meget umodne og vil naturligt have svært ved at nedbryde den fastere føde og det kan faktisk give mere urolig søvn og virker således ikke som du ønsker ... Det er bedre at give ham mere mme.
Derudover skal I finde balancen mellem at være vågen og aktiv og have behov for at sove. Det er her meget vigtigt at du husker på at din dreng ikke længere er et spædbarn og at han nu har brug for rigtig meget stimulation, han skal bruge sig selv både fysisk og mentalt i sine vågne perioder. Derfor skal du hjælpe ham med at blive aktiveret, når han er vågen - han skal virkelig tumles med nu.
Det er vigtigt at du ikke putter ham for tidligt, men derimod nogle gange tænker på at han måske gaber og virker træt fordi han keder sig og at du i stedet skal tumle med ham og aktivere ham fremfor at putte ham til søvn. Han må altså gerne være vågen og aktiv i længere tid inden han atter skal sove.
Men når det så er sovetid og du er sikker på at han er træt og klar til at sove, så skal du hjælpe ham med at koble fra overfor verden. Hjælpe ham med at lukke af for alle stimuli, alle oplevelser, alt det som virkelig interesserer ham i øjeblikket og det er her rigtig godt at putte ham i barnevognen, fordi han under kalechen naturligt bliver skærmet.
Det er en god idé at du arbejder på at lære ham at falde i søvn selv, men du kan ikke forvente at han kan lægges vågen i sin seng eller barnevogn. Du skal prøve at lægge ham fra dig, på det tidspunkt, hvor du kan se at han er lige ved at overgive sig til søvnen - han sover endnu ikke helt, han misser lidt med øjnene, de drejer rundt i hovedet på ham - og han kan lige registrere hvor du lægger ham og falde i søvn.
Du må gerne trille vognen lidt, hvis han græder, men stoppe igen, når gråden stopper, så du hele tiden forsøger at finde en rytme, hvor han trilles lidt, stopper, afventer om han sover, græder han, trilles han lidt igen, stopper osv. Og det er helt fint at du også forsøger at stå parat, når han har sine opvågninger - her skal du igen følge princippet med kun at trille lidt, afvente, lytte og kun trille igen, hvis han brokker sig :)
Det er vigtigt at du arbejder på at han skal sove 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Den midterste lur er ofte den længste og her kan det være nødvendigt at trille ham for at holde ham sovende og du må gerne indføre en fast tur med barnevognen midt på dagen, men de to andre lure kan sagtens være kortere lure og det er helt okay.
Lige nu er det altså rytmen om dagen du skal prøve at arbejde lidt på, hvor han får mælk som en del af putteritualet og bliver aktiveret både fysisk og mentalt i sine vågne perioder, som nu skal være længere perioder.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske