Svar: Vågner en time efter sovetid
10. juni 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Rikke
Børn kan, på samme måde som når de i 8-9 måneders alderen har begyndende separationsfase, have lidt det samme når de er omkring 1 år. Ofte sammenfaldende med at barnet begynder at gå rundt og naturligt derfor oplever verden på en ny og større måde.
Der er derfor ingen tvivl om at jeres drengs udvikling godt kan spille ind og gøre at han vågner 1-1½ time efter han er falde i søvn og tydeligt virker mere tryghedssøgende, ked af det og klyngende. Det er normalt en fase og det går over igen :)
I skal naturligvis være opmærksomme på om han kan have ondt i ørerne eller smerter andre steder fra. Netop problemer med ørerne kan godt give opvågning med skrig, når barnet har sovet kortvarigt, så hvis han har været forkølet så er der måske noget på ørerne som lige skulle tjekkes ...
Det kan også have noget at sige, hvorvidt han falder i søvn om eftermiddagen og hvor sent han sover. Dagssøvnen vil naturligt spille ind på nattensøvnen. Det kan igen være svært at holde ham til en fast rytme om dagen lige nu, netop fordi han er begyndt at gå, så oplever man ofte også at han bliver mere træt og derfor tager en powernap om eftermiddagen og den påvirker så hans søvn - men igen - det er en periode.
Det er fint at I er begyndt at stoppe med mælken og nu trapper helt ud. I kan dog overveje om han skal have en drypfri kop hos sig i eller ved sin seng, så I med det samme han vågner kan prøve at give ham lidt at drikke, for at se om han derefter så kan falde til ro og komme videre i søvnen i stedet for at komme op.
I skal være opmærksomme på at han måske ikke vågner rigtigt, men befinder sig i et stadie af dyb søvn, hvor han virker vågen, men faktisk sover. Her er det vigtigt ikke at hive ham op, men i stedet prøve at lulle ham tilbage i søvnen igen, holde hænderne på ham, berolige, kærtegne - gøre præcis det samme som I gjorde da han blev puttet.
Og nogle gange må I så tage ham op, tage ham med ind i stuen, vente på at næste søvntog kommer forbi og så prøve at springe på det :)
Jeg vil lige sende dig en plan for dagen som den kan se ud i denne alder, bare for en sikkerhedsskyld:
Morgen 7.30: Havregrød, sødmælk eller mme af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur, sover ofte kortvarigt, måske kun 45 minutter
Frokost 11.30: Rugbrødshapere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, rejer, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle osv. Vand af kop.
Middagslur, sover måske 1½-2 timer, ca kl. 13-13.30. Tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller mysli (uden honning og chokolade), vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs. Almindelig børnevenlig mad - alt kan gives. Det kan være pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), fiskefilet, laks osv. Gerne retter med sovs. Sødmælk eller mme af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet
Flaske eller som hos jer nu lidt mælk eller vand af kop og puttes til natten ca kl. 20
Du skriver at han spiser rigtig godt, men nu har du et overblik over hvad man umiddelbart vil forvente af hans alder og hvad tid måltider, søvn osv. normalt ligger på - netop fordi det også påvirker hans natlige rytme og sengetid :)
Der kan være flere årsager som du også er inde på, men det lyder lidt som om at tiden skal arbejde for jer og at du skal blive ved med at give masser af tryghed, nærhed osv. som du så fint beskriver.
Håber du her får lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske