Svar: Gider ikke spise rugbrød
10. juni 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Det lyder meget fint at holde pause med rugbrøddet. At spise rugbrød er et meget dansk fænomen og derfor ikke noget man gør i særlig mange lande. Børn kan derfor sagtens leve sundt og godt uden at indtage rugbrød dagligt og jeg synes det lyder som om at jeres datter lige nu har brug for en pause, have lov til at spise varm mad til frokost i stedet, de dage, hvor det passer at I har rester fra aftensmaden og så kan I supplere hende med andren former for brød.
Når I vælger brød, så er det vigtigt at vælge en brødtype som har et højt indhold af fibre, men ikke har hele kerner. Det kan købes i almindelige supermarkeder, hos bageren og man kan også bage selv. Brød skal altså være tungt i det, det vejer noget når man holder det i hånden og være lavet af groft mel.
Børn skal have kostfiber fra den mad, de spiser. Kostfibre er med til at holde maven i gang. Kostfibre får man fra frugt og grøntsager og fra kornprodukterne, især fra brød der er lavet af groft mel. Også havregryn indeholder kostfiber. Kostfiber findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel og fuldkornshvedemel, og havregryn, er lavet af de hele kerner, der er blevet formalet eller valset, så skallens kostfiber kommer med. Brødet kan altså indeholde kostfiber, selvom man ikke kan se de hele kerner i brødet.
Mange rugbrød og grovbrød indeholder hele kerner, der ikke er knust eller formalet. Det kan være hele rug- eller hvedekerner, men det kan også for eksempel være solsikkekerner eller hørfrø. Det kan smage godt, men hvis man ikke tygger kernerne godt, kommer de hele ud i den anden ende. Derfor har små børn ingen glæde af de hele kerner, og får de for mange, giver det en meget løs afføring.
Så alternativet til rugbrød er altså et fiberholdigt brød som ikke indeholder hele kerner og tilbyder I jeres datter variation på denne måde, så bliver hun fint dækket ind :o)
Og så kan det sagtens tænkes at rugbrøddet bliver interessant igen om nogle uger :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske