Svar: Vanskelige morgener
10. juni 2010
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Hvis I skønner at jeres datter vil trives bedst med en morgenflaske lidt nu, så synes jeg I skal give hende den - det kan så være kl. 05 eller 06 alt efter hvornår hun vågner. Flasken forhindrer ikke at hun får et rigtig måltid senere og faktisk kan I så evt. slå morgenmaden og formiddagsmåltidet sammen inden hun får formiddagslur.
Flasken om eftermiddagen bør I væk fra, men da hun virker glades for mælk på det tidspunkt vil jeg anbefale jer at give hende lidt tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende i stedet. Hun kan få frugtmos på dette, I kan give hende rugbrødsdrys, revne æbler eller hvad I ny synes for at variere og gøre det interessant.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske
Morgen/formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Puttes ca kl. 9 som nu
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, kan også få godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle eller lignende at gumle på, vand af kop.
Evt lidt frugt og en flaske som nu og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt tykmælk, neutral sødmælksyoghurt med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød og fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Alt hvad I spiser kan stort set gives - det kan være pasta med kødsovs, lasagne, laks fra ovnen, fiskefilet, frikadeller (kød eller fiskedeller), grøntsager af alle slags og sovs af forskellig slags. Kartofler kan moses med sovs og frikadelle give i små stykker, så der både er mos og mad med mere bid i. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 flasker dagligt, ialt ca 600ml mælk, så det vil være fint at de ligger tidlig morgen, inden middagslur og sen aften og har hun så brug for en amning i løbet af natten, så er det naturligvis helt okay :)
Det er naturligt at hun søger mælken og også søger brystet ekstra i denne alder, det handler om at hun er igang med separationsfasen og netop når børn øver sig i at adskille sig fra deres forældre, har de også brug for at føle sig ekstra tilknyttet. Derfor bliver de ofte lidt mere klyngende, søger lidt mere fysisk kontakt og dermed også ofte mere mælk (bryst eller flaske) i denne alder og det er normalt. Det I skal være opmærksomme på er at I ikke kommer ind i en vane, hvor hun pludselig begynder at indtage for meget mælk, så prøv at holde mængden og afhængigheden lidt nede, så der stadig er plads til mere sufficient mad :)
Netop fordi hun jo også bruger sig selv motorisk mere og mere, er hendes energibehov også større og det er vigtigt at hun får mad som giver hende både proteiner, mineraler, vitaminer osv. nu hvor hun også forbrænder mere - mælken alene er ikke længere nok :)
Jeg håber ovenstående plan viser jer hvordan I kan kombinere både mælk og skemad og få det hele til at gå op i en højere enhed :) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske