Brev:
Problemer med at sove alene
10. juni 2010
Alder:
2 år
Problemer med at sove alene
Hej Helen
Først vil jeg sige tusind tak for dine mange gode råd. Nu håber jeg så du kan give os lidt konkrete råd i forhold til vores søn på 2 år.
Han har altid haft et lidt specielt sovemønster. Han er stort set altid stået op senest kl. 5 (dvs. nogle gange allerede kl. 4), derudover har han haft flere perioder hvor han har været vågen nogle timer hver nat. Endelig har han haft meget svært ved at sove om dagen, og sov ofte kun en halv time til tre kvarter af gangen. Han har altid været i godt humør, både når han var vågen om natten, når han stod tidligt op og selvom han ikke sov så meget om dagen. Han var en lille krutugle som bare skal opleve noget.
Da han var 4 til 8 mdr. lod vi ham være oppe for at lege nogle timer hver nat. Hvilket måske nok var dumt, men det var den eneste mulighed vi havde for, at den ene af os kunne få lidt søvn. Perioden endte med at vi kunne lade ham blive i sengen, hvor han bare lå og snakkede og hyggede sig alene uden legetøj. Derefter har han jævnligt været vågen om natten, men har ikke haft noget imod at ligge alene og hygge sig.
Tidspunktet for hvornår han står op har stort set ikke ændret sig i hele den periode, uanset hvor længe han har været vågen om natten og hvor meget han har sovet om dagen.
Da han var 10 mdr. startede han i dagpleje, hvor han hurtigt gik over til kun at sove om eftermiddagen. Til gengæld sov han så nogenlunde regelmæssigt omkring halv anden time hver dag. Hans middagssøvn er siden forøget til ca. to timer, nogle gange kan han dog godt sove 3 timer.
Vi har aldrig begrænset hans dagssøvn, idet vores oplevelse er, at hans nattesøvn bliver bedre når han har sovet som han vil om dagen. Der har således aldrig været problemer med at ville i seng om aftenen eller ændret rytme om natten hvis han har sovet længe om dagen – måske tværtimod.
Han har altid været meget glad for at komme i seng og blev puttet omkring kl. 19, hvor han bare lagde sig til at sove efter et godnatkys og en sang. Vi har forsøgt at putte han senere, for måske at få ham til at sove længere om morgenen, men forgæves.
For 4 mdr. siden fik vi så en lillesøster i familien. Det har ændret lidt på storebrors sovemønster og humør.
Først begyndte han at sove godt om natten og sove længere om morgenen. Men efter 2 mdr. begyndt han at ville have os til at sidde hos sig når han skulle sove. Og det kan let tage en time til halv anden inden han falder i søvn. Han begyndte også at vågne om natten med et skrig, hvor han kun kan falde til ro, hvis vi er i nærheden.
Han var helt tydelig bange for at være alene, og derfor valgte vi at sidde hos ham den tid det tog at falde i søvn. Vi sidder i rummet og læser. Taler ikke med ham, andet end engang imellem at sige at nu skal han ligge sig ned og lukke øjnene. Når han vågner om natten, kommer han ind og sover mellem os.
Også til middag vil han kunne se os når han skal sove, det tager dog oftest ikke så længe inden han sover. Det er heldigvis ikke noget problem hos hans normale dagplejer! Men da han var i gæstepleje sidst, ville han overhovedet ikke sove. Jeg måtte hente ham tidligt, og så var han bare så træt, at han faldt i søvn på sofaen.
Min fornemmelse er, at han ikke længere er så bange for at ligge alene. Og vil derfor gerne væk fra at sidde hos ham hver gang han skal sove. Særligt fordi vi jo indimellem er nødt til at have lillesøster med på værelset (når far ikke er hjemme) og det kan altså trække det hele ud til et helaftensshow.
Det skal siges, at han altid har været en dreng med godt humør og masser af gang i. Da han var ca. 18 mdr. lagde han sutten om dagen, det vil sige at han havde den når han sov og i bilen. Efter vi fik lillesøster har han haft en periode hvor han var pylret og ville have sin sut. Det fik han, fordi jeg tænker han havde brug for lidt tryghed. Nu kan han igen godt undvære sutten om dagen. Han har også haft en periode hvor han var bange for andre og ikke rigtig ville snakke med andre end os. Dette virker dog også til at være bedre igen og han er begyndt at have sit gamle gode humør igen.
Hvad kan vi gøre? Er det mon bedst for ham at vi fortsætter med at sidde på værelset når han skal sove? Kan tremmesengen være med til at forstærke problemet, så det vil hjælpe med en seng han selv kan komme ud af? Og er det mon bare os den er galt med, siden der ikke er problemer hos den normale dagpleje?
Nå det blev en lang smøre, men jeg synes du skulle have lidt baggrunds viden… Håber du kan hjælpe os lidt videre. Vi har i øvrigt med glæde læst din bog ”Sådan får du dit barn til at sove”.
De bedste hilsner