Svar: Vil ikke sove - håber du kan hjælpe
10. juni 2010
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Det er godt at du nu forsøger at holde en fast rytme for dagen, hvor din datter spiser og sover til nogenlunde faste tidspunkter. Det er også dejligt at det har haft positiv effekt på jeres aftener og nætter, men naturligvis skal hun også kunne sove lidt om dagen :)
Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke våger efter kort søvn, fordi hun har ondt. Det kunne være smerter fra ørerne og du kan få hendes ører tjekket ved en ørelæge, du behøver ikke henvisning først.
Derudover tænker jeg at det er vigtigt at hun nu får lidt mere mad og derudover tænker jeg også at du skal prøve at lade hende sidde op i barnevognen når du vil have hende til at sove. Start med at sætte hende op, lad hende sidde og mærke vinden i ansigtet, se på ting I kører forbi. Lad hende opleve og suge til sig af indtryk og læg så mærke til tidspunktet hvor hun begynder at sidde og hænge, har svært ved at holde sig vågen og læg hende ned til putning der. Det kan give dig et billede af hvornår hun mon reelt er parat til at sove.
Det vil også være helt fint at du en gang dagligt, gerne til hendes middagslur, triller hende en lang tur simpelthen for at holde hende sovende. Alternativ kan du også prøve at lægge dig med hende i soveværelset i dobbeltsengen fordi du måske med dine hænder på hendes krop og din nærhed, kan få hende til at sove mere sammenhængende.
Det kan godt ude fra virke som et skridt i den forkerte retning, men det handler om at få hende ind i en rytme, hvor det bliver naturligt for hende at tage et længere søvnstræk midt på dagen og det kan du godt vende hende til ved enten at trille hende og holde hende sovende i barnevognen eller ved f.eks. at lægge dig og sove med hende midt på dagen :)
Tidlig morgen 5: Flaske og sover videre i mors seng, prøv om du kan holde hende sovende der, så hun ikke starter dagen helt så tidligt og kan springe sin morgenlur over og i stedet nøjes med kun en formiddagslur ... Prøv, kan hun ikke så må det være sådan.
Morgen 7.30-08: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på. Når jeg anbefaler mad i hånden, så er det fordi det også giver hende en mental træthed at skulle gumle på noget. Og hun skal være både motorisk og mentalt træt for at kunne sove.
Sættes i barnevognen ca kl. 10, starter med at kigge på verden, mærke vinden i ansigtet og puttes først, når hun tydeligt viser sig parat. Skal ikke have flaske her.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, igen suppleres med brødskorper i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til lur ca kl. 13-13.30 - tidspunktet afhænger af hvor sent og hvor lang en formiddagslur hun har taget. Læg dig gerne med hende og se om du derved kan få hende til at overgive sig bedre til søvnen og holde hende sovende.
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernappen forsøges sprunget over, men hvis hun har sovet meget kort middagslur, har hun naturligvis stadig brug for den og det er så okay :)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Det vil være fint at give hende ris med sovs, indmaden af en frikadelle, laks fra ovnen og lignende. Jo mere smag, variation osv. jo bedre er det. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20 Igen afhænger tidspunktet af hvorvidt hun har powernappet om eftermiddagen eller sprunget denne lur over.
Sen aften 23-24: Flaske
I skal prøve at finde en rytme, hvor hun sover 2 lure dagligt. Hvis hun har brug for en powernap sidst på dagen, fordi hun sover kortvarige lure, så er det okay - men det kunne være rigtig fint, hvis hun sov f.eks. 45 minutter om formiddagen og så igen kunne sove 1½ times middagslur, som hun har gjort før - måske endda lidt mere.
Det vil være passende i forhold til hendes alder at hun nu ikke længere får mælk hver gang hun skal sove, så hun lære at sove uden denne afhængighed. Det er vigtigt at I får indført et putteritual som er genkendeligt og trygt og som også kan få hende videre i søvnen, både om dagen og om natten. Det handler om at give hende gode søvnassociationer.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter forbinder det at sove med at have flasken i munden, så er det problematisk fordi hun så vil afvente denne hver gang hun vågner op.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres datter vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er helt normalt at disse opvågninger ligger med 1 times interval - det der er vigtigt, er at hun er i stand til at komme videre i søvnen uden at blive taget op eller uden at få flaske. Hun skal altså stille og roligt lære at sove, uden at behøve særlig meget aktiv hjælp fra jeres side.
Og det lærer hun først om dagen ved at blive puttet uden flaske der og senere overføres dette så til natten ...
Som skrevet tidligere kan det godt virke forkert at jeg så samtidig anbefaler at I sætter hende i barnevognen eller at du lægger dig med hende midt på dagen og det er rigtigt. Helt overordnet set kan det også være uhensigtsmæssige søvnassociationer, men det der er vigtigt lige her, er at få påvirket hendes indre ur og fornemmelse for at have behov for at sove længere og nogle gange må man derfor vælge anderledes.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske