Brev:
Brug for aftenro - gode råd?
10. juni 2010
Alder:
10 mdr.
Brug for aftenro - gode råd?
Hej Helen
Mie er nu blevet 10½ måned og stortrives i såvel dagsplejen som herhjemme. Hun kan komme lidt rundt ved at trille og ”snurre” på maven, men kravler/kryber ikke endnu. Vi har dog et aften-problem, som jeg håber, du kan hjælpe os med.
Da Mie var mindre, skrev jeg til dig om hendes problem med at være vågen om aftenen. Da mente du, det var det stadie i sin udvikling, hun var på – en periode, vi skulle igennem. Problemet er bare, at det stadig er et problem. Og nu hvor vi arbejder igen og skal have en hverdag til at fungere, er det ved at være hårdt, at vi aldrig har et par vågne timers fred om aftenen. Jeg har læst din bog om at få børn til at sove, men syntes ikke helt, jeg fandt noget, jeg kunne bruge.
Mies døgnrytme mht. søvn ser sådan ud:
6.45 Vågner
Formiddagssøvn ca. 15 min, nogen gange slet ikke.
Middagssøvn ca. 2½ time 12-14.30
Puttes til natten ca. 19.45
Her kommer problemet så: Efter en halv time til tre kvarter vågner hun. Nogle gange er hun rigtig ked af det, andre gange ”brokker” hun sig bare. Som regel kan jeg få hende til at falde i søvn igen ved at nusse hende, synge lidt, lægge hende på siden el. lign. Men herefter vågner hun jævnligt den næste halve time (5-10 min. mellemrum) og til sidst er hun lysvågen. Der står hun så op og er vågen indtil 22-22.30 – tit leger hun bare, andre gange ligger hun på mit skød og snakker, mens jeg arbejder eller ser fjernsyn. Men hun er som regel vågen 1-2 timer.
Nogen gange er hun rigtig træt (hvilket jeg godt forstår), men vil bare ikke overgive sig. I de situationer kan jeg nogen gange lægge hende ind i seng efter noget tid og synge for hende og kærtegne hende, og så falder hun i søvn.
Når hun falder i søvn igen er der ro indtil efter midnat engang, hvor jeg får hende til at sove videre ved at lægge hende om på siden og nusse hende lidt. Midt på natten vågner hun igen, og kommer så over i vores seng, da hun er svær at få til at sove videre i sin egen. Vi har flyttet hende over i en weekendseng ved vores seng, fordi hun vågnede rigtig ofte om natten i sit eget værelse. Det er blevet bedre, efter hun er blevet flyttet.
Har du nogle gode råd? Jeg skal virkelig mobilisere kræfter til at gå ind til hende, når hun vågner efter de obligatoriske 30-45 min. Jeg kunne i den grad bruge et par timers sammenhængende ro. Min mands tålmodighed er brugt op, og han mener bare, vi skal lade hende ligge i sengen og skrige. Men det tror jeg ikke på hjælper. Hvis det er en fase, hvornår kan man så forvente, det bedrer sig? 10 måneder uden aftenro tærer efterhånden på kræfterne.
Mange hilsner
Mies mor