Svar: Drikkevarer, især mælk
10. juni 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Mies mor
Det anbefales at Mie får 400ml mme dagligt indtil hun er et år, fordi hun derved får sit jernbehov dækket. Det vil derfor være meget fint at bibeholde de 2 flasker dagligt og også bruge lidt mme i grøden om morgenen, så hun derved er dækket ind. Hvis hun ikke får de 400ml bør man give jerntilskud.
Hendes behov for kalk dækkes derudover af mælk som hun kan tilbydes af en kop eller f.eks. af et surmælksprodukt om eftermiddagen, også lidt sovs, ost osv. tæller alt sammen med og er med til at give hende kalk nok.
Hun behøver ikke få sødmælk af kop, forstået på den måde at det ikke er noget hun skal have - men hendes behov for kalk dækkes lettere, hvis der indgår mælk i hendes daglige indtag og det er derfor helt fint at introducere hende for lidt drikkemælk også. Det er som du skriver sødmælk nu og letmælk, når hun bliver et år.
For børn på 1 år skriver sundhedsstyrelsen: "Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til de anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet halve leveår." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Så hun behøver altså ikke lære det nu, men du må gerne give hende lidt, hvis du synes :)
Vand er den bedste tørstslukker, men skal det være lidt ekstra lækkert en dag, så må hun gerne få lidt friskpresset juice. Det er helt okay :)
Håber dette besvarer dit spørgsmål - fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske