Brev:
Søvnproblemer i dagplejen
10. juni 2010
Alder:
12 mdr.
Søvnproblemer i dagplejen
Kære Helen
Jeg skriver til dig ang. vores dejlige søn på 1 år.
Vi har siden han var nogle måneder praktiseret co-sleeping. Om aftenen har vi puttet ham i vores seng, for så at løfte ham over i egen seng! Hen på natten er han dog vendt tilbage til vores seng. Vi nyder at have ham i sengen, og ved at det gør ham tryg at sove der.
Da han var omkring 6 måneder, fik vi store problemer med at få ham til at sove i barnevognen. Det har sandsynligvis været pga. selen. Vi havde i de kolde måneder gavn af en voksipose, og brugte så ikke selen. Da det blev rigtig frost valgte vi dog at lade ham sove indenfor i tremmesengen. Barnevognen blev så brugt til at køre tur i.
For tre måneder siden startede han i dagpleje. Her har han sovet i barnevogn, men har været meget ked af barnevognen / selen. Han foretrækker at sove på maven, og det tillader selen ikke rigitig ;-0
Desværre har han netop været inde i en sygdomsperiode, med indlæggelse af en uges varighed. Herefter har han været hjemme i en uge for at rekreere. Der er ingen tvivl om at indlæggelsen har været en meget hård omgang for ham.
Dagplejeren har stortset hele tiden haft store problemer, med at få ham til at sove. Vi har i samråd med hende valgt, at han skal sove i en campingseng hvor han har god plads. Det fungerer bedre, men han græder stadig meget når han skal puttes. Han vågner også flere gange og "kører sig selv op" ifølge dagplejeren.
Jeg tror at han græder fordi at han bliver utryg, naturligvis fordi han er vant til at have een ved sig. Men dagplejeren giver udtryk for at det er fordi at han er hysterisk og vil have sin vilje.
Efter at han har været syg giver dagplejeren udtryk for at han er en belastning, og at hans "dårlige humør" smitter af på de andre børn. Hun mener også at vi skal tysse noget mere på ham. Ligeledes giver hun udtryk for at det er usædvanligt at han vågner flere gange i løbet af en lur på to timer.
Vi opfatter ham som en glad, livlig og tillidsfuld dreng, derfor gør det naturligvis ondt på os at en anden opfatter ham som besværlig. Når venner og familie har passet ham har der aldrig været problemer.
Vi er bekymrede for vores lille drengs trivsel, og ved ikke hvordan vi skal komme videre. Co-sleeping har fungeret godt, og har været det der virkede da vi alle trængte til søvn! Jeg har dog på fornemmelsen at løsningen er at vænne ham fra?
Her til aften har jeg puttet ham i egen seng (han rejste sig godt nok 10-15 gange, men jeg blev ved ham og til sidst overgav han sig uden nogen gråd)
Er dette måden at gribe det an på - vil nødigt at vores dreng mister tilliden til os.
Han græder meget når han skal afleveres, bør vi finde et andet dagtilbud?
På forhånd tak
MJ