Svar: Laktoseintolerans
11. juni 2010
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Benedikte
Det er i første omgang jeres læge du skal tale med og det vil være helt relevant at drøfte problematikken med lægen. Det er lægen som også skal henvise jer videre, hvis det skønnes nødvendigt. Lægen vil kunne henvise til diætist, men hvorvidt I kan få økonomisk støtte eller skal betale selv, tør jeg ikke sige.
Laktoseintolerans kaldes også for laktosemalabsorption og det betyder at man ikke er i stand til at nedbryde mælkesukker (disakkaridet laktose) i tarmen og derfor får symptomer fra mave-tarmsystem, når man indtager mælk og mælkeprodukter. Når man ikke kan nedbryde laktose, så skyldes det en mangel på enzymet laktase i tyndtarmens slimhinde.
Man kan have medfødt laktoseintolerans, hvor barnet allerede fra fødslen mangler enzymet laktase. Det ses meget sjældent, men det ses.
Man kan også have en erhvervet form for laktoseintolerans, hvor laktase er til stede fra fødslen og i de første leveår, men så forsvinder gradvist. Hos ca. 5% af voksne danskere vil man se erhvervet laktoseintolerans, mens det andre steder i verden er langt hyppigere og det er i den forbindelse helt relevant at du medtænker arvelighed i forhold til din asiatiske baggrund :)
Da mælk er en let tilgængelig kilde til kalk, er det vigtigt at man ikke udelukker mælk fra barnets kost, hvis der ikke er tilstrækkeligt grund for det. Derfor er det vigtigt at hun bliver undersøgt og det kan lægen gøre, alternativt vil lægen henvise til allergolog eller børneafdeling.
Man kan lave en laktosebelastning. Det vil sige en undersøgelse, som viser om man har nedsat evne til at nedbryde mælkesukkeret, laktose. Man skal møde op fastende og så får man et glas vand oprørt med laktose som skal drikkes. Man vil lige før og under undersøgelsen også skulle have taget blodprøver i øreflippen - ved start, efter 15 minutter, 30 minutter, 45 minutter og 60 minutter og skal så via et skema også svare på hvorvidt man får maveproblemer/mavesmerter undervejs.
Man kan også lave andre former for tests, blandt andet kan man også lave en gen-test, så vidt jeg ved :)
De fleste med laktoseintolerans vil godt kunne tåle en lille smule mælkeprodukt og da det ikke er farligt, så sker der ikke noget ved at forsøge. Måske vil din datter reagere på den is hun spiser til fødselsdagen eller det flødeskum der var på lagkagen, men så ved du hvorfor ...
Laktose findes i alt slags mælk og derfor også i forskellige produkter som indeholder mælk, det findes således også i f.eks. flødechokolade. Man kan heller ikke så godt tåle gede- og fåremælk, laktose er i alt slags mælk.
Så det kan være svært helt at undgå.
Jeg har ikke hørt noget om at tilstanden kan blive forværret, hvis man får lidt mælk en gang imellem, f.eks. fordi man spiser lidt is eller flødechokolade til en fødselsdag - men det må du ikke hænge mig op på :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske