Svar: Mælk om natten - 8 mdr.
12. juni 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Martine
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen have behov for at få 3 flasker dagligt. De tre flasker vil ofte ligge aften, sen aften og tidlig morgen eller aften, en gang i løbet af natten og inden middagslur.
Først i 10 måneders alderen vil de fleste børn kunne nøjes med 2 flasker og de vil så ofte ligge aften og sen aften f.eks. kl. 20 og 23.30 hvorefter barnet så sover til morgen og starter dagen med grød - eller de vil ligge aften og meget tidlig morgen f.eks. kl. 20 og 04 og barnet sover så videre og får igen morgengrød når det vågner
I 10 måneders alderen vil man altså kunne forvente et lidt længere søvnstræk som ligger fra midnat og til morgen eller som ligger fra aften til midt på natten/tidlig morgen.
Med den alder din datter har nu, så lyder det meget fint at hun får mælk kl. 20 en gang i løbet af natten, når hun selv vågner og siger til og så inden middagslur. Det er ikke alle børn som kan finde ud af det med flasken kl. 23 og hvis hun sover der, så synes jeg du skal lade hende sove og så først give flaske, når hun selv melder sig. Og de nætter hvor hun så springer over og helt kan undvære flaske - ja de nætter skal du så nyde :) Den rytme hun har, vil være meget fin i forhold til hendes behov i 10 måneders alderen :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, giver lidt ro med på vejen - det lyder fint det du fortæller og det er rigtig fint at dele putteflasken i to så hun får halvdelen før og halvdelen efter skiftning osv.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske