Svar: Amning og søvn - over i egen seng
13. juni 2010
Alder:
12 mdr.
Kære bassens mor
Tillykke med 1 års fødselsdagen - det er en stor dag :)
I princippet må du amme ligeså længe du og din dreng har det godt med det. Så det er meget individuelt, hvornår man stopper med at amme. Det er naturligvis lettest at stoppe, når både mor og barn er enige om det og det er i den forbindelse vigtigt at amningen også skues ned, så det fylder mindre og mindre.
Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvor meget du ammer - om du kun ammer inden putningen om aftenen eller om din dreng også ammes flere gange om natten når I sover sammen. Det sidste er uhensigtsmæssigt - amningen inden putning er helt fint, men om natten skal han ikke længere ammes, det er vigtigt både for ham og dig at han nu lærer at sove igennem uden at få bryst.
Du kan overveje flere metoder. Du kan f.eks. godt stadig sove med ham, tage en t-shirt eller lignende på om natten, så han ikke længere får dit bryst, men så han stadig kan få din nærhed. Du kan også overveje om far skal tage over nogle nætter, fordi han kan give samme fysiske kontakt og tryghed, men af gode grunde ikke kan amme - så I på den måde får din dreng til at lære at sove uden at få bryst om natten.
Det vil også være en rigtig god idé at give ham en substitut for brystet og du kan gøre det til en vane at du altid har en klud ved brystet når du ammer ham om aftenen og så lader du den klud følge med ham fra brystet og ned i sengen, så han har den hos sig hele tiden som en putteklud.
Da han får flaske i forvejen, så kan du naturligvis også vælge at stoppe amningen helt og gå over til kun at give flaske. Sammen med sin flaske kan han også få en klud, men også gerne en godnatsang eller måske en lille godnathistorie. Altså stille og roligt indføre et helt nyt ritual for ham, som han finder ro ved, når han skal sove.
Flasken skal han dog stoppe med inden for de næste par måneder, hvor en enkelt amning sagtens kan bibeholdes længe. Igen afhænger det af hvordan han også har det bedst. Nogle børn stortrives med en enkelt amning i døgnet, andre børn bliver frustrerede og kede af det og forstår ikke, hvorfor de nogle gange kan få lov at komme til brystet og andre gange ikke kan ...
Hvorvidt det er bedst for ham at sove i egen seng på eget værelse eller at sove sammen med dig er igen helt individuelt. Men der er ingen tvivl om at det spiller ind på hans nattesøvn og evne til at kunne sove igennem om natten, at han er faldet i søvn der, hvor du også ønsker han skal sove hele natten igennem. Det er derfor meget uhensigtsmæssigt at lade ham falde i søvn i din seng eller i din favn og så flytte ham til egen seng bagefter. I givet fald kan du næsten være sikker på at han vil vågne op om natten og vil søge dig igen og igen, for at kunne sove videre.
Han skal naturligvis gøres tryg ved sin seng, det skal opleves som noget dejligt at blive puttet der. En måde at gøre det på kan være at stille hans tremmeseng i soveværelset, tremmerne kan tages af den ene side og hans seng kan kobles til din. På den måde kan du stadig lægge dine hænder over til ham, holde ham i hånden, berolige ham og kærtegne ham samtidig med at han sover i sin egen seng og du ikke behøver stå op om natten. På sigt kan sengen så flyttes til hans værelse og han kan beroliges med de ord, sang, kærtegn, klud osv. du har givet ham som nyt ritual.
Du skal være sikker på at hans puttetidspunkt er rigtigt. Det kunne godt lyde som om at han ikke er helt træt nok, når du putter ham, hvis han er 1 time om at falde i søvn. Prøv derfor at putte ham lidt senere end du gør lige nu og vær opmærksom på at han skal falde i søvn der, hvor du ønsker han skal sove om natten.
Du må nok gøre op med dig selv om du vil amme eller give flaske. Hvis du vil amme, så sæt dig med ham, giv ham brystet og flyt ham så fra din favn og ned i sengen lige der, hvor han tydeligt er træt nok til at kunne sove, men lige når at registrere at han puttes der. Hvis du vælger at give flaske, så put ham med flasken i sengen, så han ikke behøver blive flyttet og fjern så flasken lige inden han sover, så han lige kigger lidt omkring, triller om på siden og falder i søvn. Kom en lille pude eller lignende ind under hans madras i hovedenden, så han ligger lidt højere med hovedet.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, - og så vil jeg også anbefale dig at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" hvor jeg uddyber meget omkring væk fra brystet om natten og det der hedder søvnassociationer - hvad det er han vendes til og forventer af sit putteritual, når han skal overgive sig til søvnen :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske