Svar: Maltodextrin
14. juni 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Nikolajs mor
Børnemadsproducenterne i DK er underlagt meget strenge krav, netop når det drejer sig om børnemad og det er bestemt ikke tilfældigt at maden er sammensat som den er.
Babymad bliver løbende testet - f.eks. af TÆNK i 2006 og af Praksis på TV 2 i 2009. Disse test har vist at der umiddelbart er for lidt fedt og for meget sukker i færdiglavet babymad og når man taler om sukker, så er det ofte også fordi der er Maltodextrin i produkterne. Maltodextrin er en stivelse, der ikke lovgivningsmæssigt tæller som sukker, men som bliver spaltet til sukker, når det kommer ned i barnets mave-/tarmsystem.
Producenterne af babymad forsøger hele tiden at have gode og sunde produkter til børn på markedet og sammensætter deres produkter, så små børn kan få så varieret en kost som muligt. Generelt gælder at næringsindholdet lever op til lovgivningen og at det må anbefales at børn ikke kun får færdiglavet babymad, men får det som en del af en varieret kost. For mig er det ikke et spørgsmål om enten hjemmelavet eller færdiglavet mad, men om at kunne give barnet både og - som det nu passer i en travl hverdag.
Producenterne lytter også meget til familierne og de undersøgelser der bliver lavet. Derfor kan man nu få produkter på markedet som ikke indeholder sukker, maltodextrin og som også er øget i fedtindhold. Og det er naturligvis rigtig dejligt, når kritikken falder på netop disse ting. Det er altid positivt at der lyttes og rettes ind, når sådanne undersøgelser og forespørgsler dukker op :)
Generelt synes jeg dog ikke man kun skal fokusere på sukkerindhold og fedtsammensætning - det er vigtigt, men kan ikke stå alene. Færdiglavet babymad må heller ikke indeholde farvestoffer og konserveringsmidler. Flere og flere produkter er nu økologiske og f.eks. undersøger man produkterne for indhold af pesticider, så de produkter der sendes på markedet, så vidt muligt ikke indeholder dette eller kun indeholder meget meget lidt. Man er også begyndt at tilsætte Omega 3 og 6 i f.eks. modermælkserstatninger, ligesom man også kan få grødprodukter med probiotica (mælkesyrebakterier).
Det er som sagt super dejligt, at man nu kan få produkter som ikke indeholder sukker, maltodextrin og hvor fedtindholdet er øget. Det er et meget stort plus. Generelt bør vi huske også at have fokus på nogle af de andre gode ting der er i færdiglavet børnemad og ikke kun se på sukker og fedt ... Faktisk påstår producenterne af babymad i Danmark/Norden at kravene til babymad er så store, at det kan være svært at lave ligeså sund mad selv
Når alt kommer til alt, er det vigtigste vel at barnet vil spise, vokser og trives ... :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat god appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske