Svar: Hvor meget vand bør hun indtage?
14. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Majken
Som udgangspunkt vil børns væskebehov blive beregnet sådan at barnet skal have 150ml pr kg. legemsvægt i døgnet.
Det vil sige at hvis din datter vejer f.eks. 7 kg, så er hendes døgnbehov 150 x 7 = 1050 ml. Det vil normalt blive dækket via amninger og i 6 måneders alderen ca 6 amninger i døgnet + den mængde væske barnet kan drikke af en kop og den væske der naturligt indgår i maden.
Når man ammer er det altid svært at vide præcist hvor meget barnet får og derfor også svært at vurdere helt hvor meget vand man skal give sammen med skemaden. Men du må et eller andet sted tro på at din datter er i stand til at regulere sit behov selv, så hvis du tilbyder hende vand og hun drikker, så må det være fordi hun er tørstig og har brug for det ...
Men samtidig skal hun jo også have plads i maven til sin skemad, så det lyder meget fint at give hende skemad og lidt vand løbende, så hun får begge dele. Mon ikke hun får ca. 800ml mælk hos dig og så kan drikke 200 ml af en kop og på den måde være dækket ind ...? Det er et bud ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske