Svar: Grøn afføring og sveskemos
14. juni 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Laura og Josefines mor
Tillykke med lille Laura - det lyder som om at det går rigtig fint med at være en lille familie på fire :)
Afføringen kan hos små børn have mange farver og der er som udgangspunkt kun to farver, som skal vække bekymring og give anledning til overvejelser: Helt lyse, hvidlige afføringer og helt mørke, sorte afføringer.
De lyse, hvidlige afføringer kan være udtryk for steatoré dvs. fedtholdige afføringer og normalt vil 90% af fedtstofferne i brystmælk/modermælkserstatning blive absorberet, så gør det ikke det bør barnet undersøges, det kan være tegn på at barnet er alvorligt syg.
De mørke, sorte afføringer kan være melæna, det vil sige afføringer som indeholder blod, hvor blodet kommer fra mave-tarmsystemet og afføringen ligner tjære. Melæna er sort – ikke grøn eller mørkegrøn.
Den grønne farve i afføring er meget normal og kan skyldes galdefarvestoffer. Nogle mødre raporterer også at barnets afføringer kan blive mere grønlige alt efter hvad mor indtager af mad, fordi det påvirker modermælken. Også børn på modermælkserstatning kan have grønlige afføringer, faktisk er de generelt nok lidt mere grønlige og syrligt lugtende end hos børn der ammes. De syrnede produkter, eller produkterne med spaltede proteiner som Nutramigen, Profylac eller NAN H.A. kan også give en mere grønlig afføring end de almindelige modermælkserstatninger gør.
Med hensyn til grød og mavebøvl, så lyder det umiddelbart som om at din datter spiser store portioner, hvis hun spiser 200ml grød på en gang. Det kunne derfor overvejes om du skulle skære en lille smule ned i mængden, for at se om hun så bedre kan kapere det. Det kan f.eks. være bedre at give hende 1 dl. grød og så følge efter med 100ml på en flaske, end at give hende 2 dl. grød og hun så afviser flasken, - netop for at holde gang i maven. Det er også bedre at give hende 1 dl. 2 gange dagligt end 2 dl. en gang dagligt, så kan du give hende grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Variationen er også vigtig i forhold til at holde maven igang naturligt :)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9: Flaske
Puttes til formiddaglur
Frokost 11.30-12: Grød, frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet kan variere lidt efter hvor lang og hvor sen en 3. lur hun har taget.
Sen aften 24: Flaske og begynder måske at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig, nogle børn er dog 6 måneder inden de kan dette og det er helt okay :)
Du må gerne bruge sveskemos som topping på grød, det er helt okay at gøre dette og burde ikke gøre maven eller tarmene sløve :) Men du kan med fordel også variere lidt, så hun får flere forskellige vitaminer, men også får smagsvariation og du kan fint lave f.eks. abrikosmos eller blommemos, som også kan have positiv effekt på maven. Banan kan derimod virke lidt forstoppende, så det skal du ikke give for meget af.
Og når hun så bliver 6 måneder, så kan du fint øge hendes indtag, begynde med kød og fisk i mosen, give frisk frugt i hånden at sutte på osv. og det vil altsammen virke positivt på hendes mave :) Om du kan koge ananas og kiwi tør jeg ikke sige, umiddelbart ville jeg nok vælge noget andet frugt at koge. Også bær vil du kunne lave mos af. Du kan her købe frosne bær og koge dem til en bærmos :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske