Svar: Finde ud af at spise
14. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Prinsessens mor
Det er dejligt at du er opmærksom på din datter mundmotorik og det er netop vigtigt at udnytte at hun er glad for at putte i munden og nyder at sidde og sutte og gnave på noget selv.
Derfor skal du starte hvert måltid med at give din datter noget i hånden, så hun finder ud af at det er spisetid nu, bliver sporet ind på, hvad der skal ske og imens laver du så grøden og mosen klar til hende.
De fleste børn har brug for ca 6 amninger i 6 måneders alderen og dette nedsættes til ca 4 amninger når barnet er 7 måneder. Hos jer vil det således sandsynligvis være rigtig fint med ca 5 amninger fordelt over hele døgnet og du skal således ikke længere give brystet, når din datter ikke har spist særlig meget skemad. Det er vigtigt at hun ikke længere automatisk ammes, men at du i stedet forsøger at holde dig til en helt fast plan for dagen. En plan der går på at hun konsekvent tilbydes mad i hånden og skemad, når hun vågner af en lur og først tilbydes mælk inden hun skal sove igen (og dette faktisk ikke hver gang).
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Frisk blød frugt i hånden at sutte på, og du følger så efter med havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at blive ammet først
Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden, evt. lidt flerkornsgrød med frugtmos og ammes også gerne stadig om eftermiddagen.
Powernappen springes ofte over her
Aften 18: Tilbydes igen brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på og du følger igen efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se er planen lavet ud fra en helt fast rytme, hvor hun starter hvert måltid med at få noget i hånden at gumle på og bliver gjort opmærksom på at det er spisetid nu. Og derefter kommer du så med skemaden :)
Det er vigtigt at du hjælper hende med at interessere sig for maden. Det er vigtigt at I spiser sammen, det er vigtigt at I sidder sammen ved bordet, at måltidet er hyggeligt og forbindes med noget rart. Det er vigtigt at I spiser samme slags mad og hun således oplever det som noget fælles.
Ud over at starte med lidt i hånden inden du følger efter med ske, så kan det også være nødvendigt at du hjælper hende med at holde fokus, når skemaden kommer. Du fortæller at hun ofte drejer hovedet eller kniber munden sammen, når du kommer med skeen og du skal her motivere hende, fange hendes kontakt "hej skat, mmm mam mam" så hun bliver fokuseret på, hvad der nu skal ske.
Når du tilbyder hende mad skal hun sidde i den høje stol og sidde foran dig, så hun har mulighed for at spejle sig i dit ansigt. Hun bruger dig som et spejl og du må meget gerne åbne munden, når du giver hende mad. Du skal smage på maden, verbalisere positivt omkring det "mmm, mam mam, smager dejligt" osv. så hun ser at det her er nydelse, det er noget godt og når hun ser du putter i munden/åbner munden, så gør hun det også.
Hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hendes opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik: "mmm mam mam mam, dejlig mad" hun åbner munden (hun spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", hun åbner munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så hun ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når hun så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, en hund der gøer, far der kommer ind i køkkenet eller hvad det nu kan være, så bekræft hende i det hun oplever: "Hejsa, der kom far jo...", giv hende lidt vand at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hej skatterpige, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få hende til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det ...
Fokuser på rytmen, regelmæssigheden osv. mere end på mængden hun indtager. Det er meget bedre at hun gumler på lidt og spise 4-5 skefulde end at hun slet ikke får noget og ammes i stedet :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske