Svar: Vil ikke sove i sin egen seng - 15 mdr.
14. juni 2010
Alder:
15 mdr.
Kære Medines mor
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen trives rigtig godt med kun 1 lur dagligt, så hvis Medine stadig sover både formiddagslur og middagslur, så er det måske lurene om dagen I skal ændre på først ...
Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvordan hun sover i dagtimerne - hvor meget og hvor sent hun sover, men det lyder umiddelbart som om at hun ikke er helt træt nok til at sove, når I putter hende og derfor hellere vil lege, rejse sig, underholde osv. end sove.
Ud over fokus på hendes rytme og puttetider, så spiller hendes alder og udvikling naturligvis også ind og det lyder også som om at Medine er en tryghedssøgende lille pige. Hun har rigtig meget brug for at vide at I er der og hun har brug for at I sidder hos hende. Det lyder umiddelbart som om det ikke er nok for hende at kunne se jer og høre jer - I skal helst være i fysisk kontakt - sådan har det i hvert fald været, men det er det I nu ønsker at ændre på og det tager naturligvis tid at skabe nye vaner ...
Umiddelbart er der jo intet i vejen for at sidde hos hende og holde hende i hånden og slet ikke hvis hun så falder i søvn i løbet af 10 minutter. Det er langt at foretrække fremfor at lade hende græde sig i søvn, - hun bliver jo netop bange og ulykkelig hvis I ikke er der, så at forlade hende og lade hende selv falde i søvn af udmattelse og gråd - det synes jeg er umenneskeligt. Men at bruge en time eller to på at få hende til at sove dur heller ikke og derfor er I for det første nødt til at overveje puttetidspunktet og derudover også overveje, hvad ritual I ønsker fremover.
Hun har været vant til at I var der, tremmerne var taget at sengen og I sad og holdt hende i hånden, gav hende fysisk kontakt osv. når hun skulle sove. Nu har I sat tremmerne på sengen, hun rejser sig, tumler rundt og søger jer - vil gerne op i jeres favn osv. og I skal naturligvis finde balancen mellem at give hende den kontakt hun behøver og samtidig også få indført et nyt ritual.
Den fysiske kontakt kunne hun f.eks. få ved at sidde på skødet, få læst godnathistorie og blive holdt om, derefter kunne hun så puttes i sin seng, stadig med jer ved siden af sig, I kunne synge en sang for hende, vise hende at I er der for hende osv. og hun kunne så derefter falde i søvn som hun gjorde tidligere. Hvis putte tidspunktet er rigtigt, kunne dette godt være en mulighed.
Jeg vil derfor sende jer en plan for dagen, som den kan se ud til en pige på 15 måneder:
Morgen 7.30-8: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte grøntsager, hårdkogt æg, rejer, muslinger, pasta osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur og sover fra ca 12-14.30
Eftermiddag 15: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med forskelligt grønt - ærter, majs, rød peberfrugt eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Letmælk af kop.
Puttes til natten kl. 19.30-20 med en godnathistorie, sang, kærtegn og beroligelse.
Mit umiddelbare bud til jer er altså at se på hendes dagsrytme og sandsynligvis justere lidt ind, så hun sover hensigtsmæssigt om dagen og puttes i forhold til dette om aftenen ...
Det er også sådan, at der kører et søvntog. Forestil jer at der kører et søvntog og at det drejer sig om at springe på, når det holder ved perron. Misser man et tog, så er man nødt til at vente til næste søvntog kommer forbi og misser man også dette, så må man vente på det næste. Nogle gange kører togene med 20 minutters interval, andre gange er der 40 minutters drift og I skal forsøge at nå toget, når det er der.
Det vil sige, at hvis I putter jeres datter i seng og hun tydeligt ikke er træt nok til at sove, at I ikke har ramt søvntoget, da det var der, ja så nytter det ikke noget at lade hende blive i sengen i 1-2 timer, så kan I ligeså godt tage hende med ind i stuen igen og så vente på at næste søvntog kommer forbi. Det tager så ofte 20 eller 40 minutter og her så prøver I så at putte hende igen. Det er kun frustrerende for jer alle at bruge så lang tid på putningen hver aften og det hun lærer af det er netop at putningen er forbundet med at rejse sig, lave sjov og balladen og netop trække tiden - i stedet for en rytme, hvor hun puttes og sover inden for et kvarter :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske