Brev:
Hjælp til døgnrytme!
14. juni 2010
Alder:
9 mdr.
Hjælp til døgnrytme!
Kære Helen
Jeg savner et forslag til en døgnrytme for en dreng på 9,5-10 mdr.
Jeg synes det virker som om vores dreng sover for meget om dagen, men jeg synes det er svært at vække ham fra sine lure!
Elias er 9,5 mdr. Han er en meget aktiv dreng der kravler og går rundt ved møblerne.
Lige nu ser den ca. sådan ud:
Vågner 6.00
Havregrød/øllebrød 7.00
Lidt yoghurt 9.00
Puttes herefter og sover 2-2,5 t.
Frokost 11.30/12
Lidt mad inden putning kl. Ca. 14/14.30 (sover ca. 1,5-2 t)
Eftermiddagsmad ca. 16
Aftensmad 18
Ca. 160 ml modermælkserst. inden putning kl. 20.
Ca. 50 ml modermælkserst. kl. 24 eller senere enkelte gange først kl. 4
Vi synes han nogle gange er svær at putte, han virker ikke træt nok. Derudover har han haft nogle perioder hvor han vågner om natten og er svær at få til at falde til ro og er vågen nogle timer!
Vi er desuden ved at skære ned på hans mælkeindtag om natten, vi prøver at sænke mængden lige så stille og er nu nede på 50 ml. Enkelte gange har vi oplevet han ikke vågner før kl. 4 andre gange vågner han kl. 24 og kan ikke sove igen. Han er meget ked af det og kan falde ikke til ro uden mælk.. Vi har et par gange endda oplevet at han sover helt til kl. 6 uden mælk..
Vi har sådan set ikke noget i mod at han drikker en flaske om natten, vi synes bare han skal have appetit til måltiderne om dagen og det har han ikke hvis han drikker mere mælk.
Hvornår skal de sidste flasker skæres væk og hvordan gør man? Skal vi tage ”kampen” når vi nu har oplevet at han kan sove uden og kun behøver ganske lidt. Skal vi trøste ham uden mælk nogle timer indtil han falder til ro? Vi har prøvet en enkelt nat hvor han skreg 2 t, men så har han efterfølgende været en del syg så vi har droppet det igen. Vil gerne have nogle råd om dette.
Vi har derudover fået vuggestueplads til ham til juli, hvor han lige vil være fyldt 10 mdr. Så i den forbindelse vil jeg gerne have nogle råd til opstarten, som jeg er meget spændt på. Jeg er meget nervøs for om han er klar og om han bliver ked af det når jeg går. Han virker klar og han er glad for andre mennesker – specielt børn.
Håber du kan hjælpe!
- Elias mor