Svar: Hjælp til døgnrytme!
14. juni 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Elias mor
De fleste børn vil i 9-10 måneders alderen have behov for at sove ca. 14 timer i døgnet, ofte fordelt så barnet sover f.eks. 11½ time om natten og 2½ time samlet i løbet af dagen.
Hvis barnet sover længere lure om dagen, f.eks. sover 4 timer samlet, så vil nattesøvnen naturligt blive kortere og man må kunne forvente at barnet så kun sover ca 10 timer om natten. Det betyder at han så enten skal puttes senere eller står tidligere op - eller at han måske begynder at have en vågenperiode midt på natten, fordi han naturligt ikke kan sove mere ...
At hans nattesøvn er kort behøver ikke være problematisk, hvis han i øvrigt sover som han har behov for og trives med denne rytme. Det gør således ikke noget at han går sent i seng eller står tidligt op, hvis han (og I) trives med dette. De store problemer opstår netop ofte først, hvis barnet begynder at være vågen midt på natten og det er nok her I skal være ekstra opmærksomme. Det kan derfor godt være nødvendigt at I vækker jeres dreng fra lurene om dagen, så han ikke sover om dagen i stedet for om natten. Men det er et skøn, det afhænger helt af hvordan han i øvrigt trives med sin rytme.
Det er naturligvis synd hvis han puttes og putningen trækker ud i 2 timer fordi han ikke er træt nok til at sove, ligesom det også er synd hvis han vågner om natten og protesterer over ikke at kunne komme op - hvis det reelt handler om at han ikke har brug for at sove mere, fordi han har sovet meget om dagen. Så trives hverken han eller I jo med rytmen.
En plan for dagen til et barn på 9-10 måneder, lavet ud fra dine angivne tider, vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover 45-60 minutter
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte grøntsager, godt kogte pastaskuer, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger eller lignende. Suppleres evt. også med mos fra glas eller rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Puttes til middagslur og kan evt. få en flaske inden, den udgår så i 10 måneders alderen. Puttes ca kl. 13 og sover her så ca 1½-2 timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, frisk frugt, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød og fisk, grøntsager af forskellig slag, sovs. Retter som boller i karry, pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, laks fra ovnen, fiskefilet, grøntsagssupper osv. er rigtig godt. Vand eller sødmælk af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Som I kan se udgør dagssøvnen her ca 2½-3 timer samlet og nattesøvnen ca 11½ time. Der er plads til masser af skemad og rigtig mad, hovedmåltider og mellemmåltider og søvnen om dagen ligger passende i forhold til både aktiviteter og rytme i vuggestue og i forhold til passende puttetidspunkt om aftenen.
Der gives normalt 3 flasker dagligt i 9 måneder alderen, disse kan meget fin ligge tidlig morgen, inden middagslur og aften. Og i 10 måneders alderen gives 2 flasker - de kan fint ligge aften og meget tidlig morgen - kl. 20 og 04, alternativt kan de ligge aften og sen aften (20+24) og morgenflasken springes helt over. De to flasker bibeholdes til han er 12 måneder, det er vigtigt at han får ca 400ml mme dagligt for at hans jernbehov dækkes tilstrækkeligt.
Det er altså relevant at han får sine to flasker og I må vurdere hvordan det passer bedst, om de skal ligge aften og sen aften eller om det fungerer bedre med aften og meget tidlig morgen. Her er ingen faste regler I skal gøre som I finder bedst :) At han nu er skuet ned til kun at få 150ml i alt lyder umiddelbart af for lidt ... 400ml er hans behov dagligt, for at hans jernbehov dækkes og derudover handler det også om at sikre ham nok væske :)
Jeg vil formode at I takt med at hans søvn om dagen og hans rytme generelt ændres, så vil I naturligt også opleve en ændring i hans nattesøvn og evne til at falde til ro og sove hele natten :)
Med hensyn til vuggestue og start der, så vil det også være relevant at han har en rytme, som passer ind i vuggestuens dagligdag, så han sover og spiser nogenlunde som de andre børn.
Derudover vil det være rigtig godt hvis I kan få en eller to faste pædagoger som tager imod ham, når han afleveres, så I afleverer i favnen på dem, signalerer at når I går så tager pædagogen over og at I har fuld tillid til dette. Jo mere rolige og jo mere trygge I kan virke ved situationen, jo mere rolig bliver jeres dreng også :)
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske