Svar: Madplan og vægtøgning
14. juni 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Michelle
Det lyder som om at din datter trives og udvikler sig rigtig godt. Det er fint at du har drøftet hendes vægt med lægen, men når han ikke er bekymret, så skyldes det sandsynligvis at hun netop virker til at trives og måske bare er en pige der er fysisk mindre end gennemsnittet og det er der jo i princippet ikke noget i vejen for :)
Hvor stor er du selv og hendes far? Nogle er jo genetisk mindre end andre, så en arvelig faktor kan jo også være inde over ...
Når man skal have børn til at tage på, så er det stadig vigtigt at give dem sunde måltider. Man kan godt opleve en holdning om at "hun kan jo tåle det" som så bevirker at hun får lidt ekstra flødeskum, saft, kage eller andet - men det er stadig vigtigt at have fokus på de sunde fødevarer, de sunde fedtstoffer og proteiner især.
Det er rigtig vigtigt at du giver din datter fisk næsten hver dag. Det kan være fisk til frokost, som smørbart pålæg på brøddet - makrel, tun, rognguf eller sildepostej, ligesom hun kan få rejer, muslinger eller lignende. Om aftenen kan I spise laks, rødspættefileter, fiskefrikadeller eller hvad I nu kan finde på - netop fisk indeholde vigtige essentielle fedtsyrer som hun har godt af at få.
Avokadomos er også godt at give hende - det kan være smørbart på brøddet eller sammen med f.eks. rejer og lidt citron :)
Også nødder og kerner af forskellige slags er gode kilder til fedtstoffer og du kan give hende f.eks. lidt mysli på tykmælk om eftermiddagen så hun får lidt naturligt fedt den vej.
Det er fint at hun får en variation af letmælk, sødmælk og surmælksprodukter med 3.5% fedt. Sovs til maden er en god idé, ost til mellemmåltider osv. er fin måde at få kalk og også lidt ekstra fedtstof på.
Proteiner er vigtige for væksten, man kan sige at protein er kroppens byggestene og der er blandt andet også derfor man ofte tilfører ekstra proteiner til mælken til for tidligt fødte børn.
Protein får hun især via kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Havregrød om morgenen, fiberholdigt brød til frokost og som mellemmåltider, kød af forskellig slags, indmad, hårdkogt æg en gang imellem måske en æggepandekage af og til - proteiner er vigtigt for hende.
Små hyppige måltider dagen igennem er vigtigt, det er bedre at hun spiser lidt og tit end at hun spiser få og store måltider. En plan for dagen kan se således ud:
Morgen: Havregrød, mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, friske frugter og bær, vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, der skal være kød eller fisk, grøntsager, ris eller pasta eller lignende til stort set alle frokostmåltider. Det kan være rester fra aftensmaden der gives som supplement. Vand eller mælk af kop.
Eftermiddag: Et surmælksprodukt med mysli, rugbrødsdrys, frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt eller bær i hånden at spise selv. Vand af kop
Før aftensmad: Evt. en tallerken med lidt forskelligt grønt, det kan være avokado, majs, gulerod, rød peberfrugt, ærter eller lignende. Hvorvidt et måltid her er nødvendigt afhænger af hvor sent hendes eftermiddagsmåltid ligger og hvor sent I spiser aftensmad.
Aften: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slag. Helt almindelige børnevenlige retter som smager af noget. Det kan være pasta med kødsovs, lasagne, ris med sur-sød-sovs, boller i karry, laks fra ovnen, fiskefilet eller lignende. Mælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid
Tilbydes mælk som en del af putteritualet og puttes til natten
Som du kan se er der rigtig mange måltider nævnt i denne plan for dagen og det kan sagtens være at det er for meget og hun ikke behøver helt så mange. Det er mere for at beskrive netop vigtigheden af lidt og tit fremfor få og store mængder :)
Når jeg ser på din datters vægtkurver inde i "Livets Bog" på medlemssiderne, så ser det ud som om at hun vokser fint som hun skal. Hun ligger lidt under gennemsnittet, men følger fint sin kurve og hendes vægt og længde passer fint sammen. Det ser tilmed ud som om at hun har taget en lille smule på, så hun lige nu er inde i en god rytme og det hele går den rigtige vej :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt ro, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske