Svar: Søn sover ikke meget i løbet af dagen og natten
14. juni 2010
Alder:
14 mdr.
Kære frustrerede forældre
Tak for jeres brev :)
Jeg vil starte med at fortælle jer lidt om søvnassociationer, da det lyder som om at jeres dreng har det man kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Men søvnassociationerne skal ændre sig i takt med at barnet bliver ældre, det der starter som en god og naturligt søvnassociation ændrer sig til at være en uhensigtsmæssig søvnassociation og det lyder til at være tilfældet hos jer.
De gode søvnassociationer er:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer er:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Jeres dreng er afhængig af flaske for at kunne sove og han er derudover også afhængig af at være i din favn, eller i hvert fald afhængig af at mærke din arm, knuge den ind til sig, for at kunne sove - Og disse to ting er hovedproblemstillingen hos jer, som jeg ser det.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen.
Vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.
Når I giver jeres dreng flasken med vand flere gange natten igennem så er dette behov udløst af at han forventer det skal være sådan, hver gang han har sine små opvågninger. Han er afhængig af flasken for at kunne sove videre.
Prøv at forestille jer at I falder i søvn med jeres hovedpude, om natten falder den på gulvet, I vågner, mærker den ikke er der, søger efter den, finder den, tager den under hovedet og sover trygt videre. Prøv så at forestille jer at nogen havde fjernet jeres pude. At I vågner op, registrerer at puden er væk, leder efter den - men den er der ikke. Hvad gør I så? I kan ikke sove videre, I vågner mere op, bliver måske lidt utrygge, hvor er den henne, bliver urolige, ender med at gå op, stige ud af sengen for at finde puden - og først når I finder den eller får den igen, kan I gå tilbage i seng og sove videre.
Det er faktisk præcis det der sker, når I giver jeres dreng flasken. Han forbinder sin flaske med at skulle sove, I fjerner flasken, han vågner uroligt, søger den og falder først til ro, når I kommer med den igen.
Det samme gælder din arm, trygheden armen, det at knuge den ind til sig - når han mærker du er der, er han tryg, men når han mærker du er væk vågner han ekstra op og kan naturligt ikke sove videre før du er der igen.
Jeres dreng har altså brug for at I giver ham en ny og anden søvnassociation, måden du kærtegner ham på, en putteklud, en sovebamse, små beroligende ord du siger. Netop det med at kunne sige "ssshh-ssshh" kan være rigtig godt, fordi det er noget du også kan gøre på afstand. Hans underbevidsthed vil registrere at du er der, ligesom du var der da han faldt i søvn og det vil hjælpe ham videre i søvnen, fordi du og dine ord er en søvnassociation han kan bruge og som er bedre end afhængighed af f.eks. flaske eller favn.
Hvis han har meget behov for at mærke at I er der, så kan det være en mulighed at tage siden af tremmesengen og koble hans seng til din. Så han puttes i sin egen seng og så du om natten kan berolige ham ved at lægge dine hænder på hans krop, holde hans hænder og fysisk hjælpe ham til at få samling på sig selv - men stadig imens han ligger i sin egen seng. Så han lærer at sove der.
Også sovebamsen skal introduceres stille og roligt og generelt gerne bruges som en del af det at blive trøstet både dag, aften og nat :) Måske har han allerede en bamse eller en klud, som har været en del af hans ritualer, måske har han brug for en ny - kan her selv være med ude at vælge, præsenter ham for lidt forskelligt og se om noget fanger ham specielt.
I skal naturligvis også sikre jer at han får mad og mælk nok hele dagen igennem for at kunnen undvære det om natten og behovet for flaske bør faktisk stoppes nu. Han behøver ikke længere flaske, men kan fint drikke af en kop.
Hvis I finder det helt håbløst at få ham væk fra flasken om natten, så kan alternativet naturligvis også være at give ham en drypfri flaske i sengen om natten, så kan han selv finde flasken og drikke af den, når han vågner - I kan altså også prøve at gøre ham fuldstændig selvhjulpen, så han selv kan klare det behov - men når alt kommer til alt er det bedste jo nok at lære ham at sove helt uden at behøve vand om natten. Han har jo ligeså meget brug for sammenhængende søvn som I har :)
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte grøntsager, pasta, ris, rejer, muslinger, hårdkogt æg, frikadelle (kød eller fiskedelle) osv. Vand af kop
Sover middagslur på ca. 2 timer, det er helt fint med en 2 timers lur, han behøver ikke sove mere :)
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, tykmælk med rugbrødsdrys, mysli eller lignede, vand af kop
Aften: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Letmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød inden sengetid
Vand eller mælk af kop og puttes til natten med putteklud og godnathistorie / godnatsang og beroligende ord.
Du spørger, hvad I skal gøre for at få jeres dreng til at sove bedre og mit svar er altså at I skal give ham nye søvnassociationer. Hans pillen ved jeres arme skal erstattes af noget andet og de fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de tager en puttebamse eller lignende til sig, så det er også nu at I virkelig skal forsøge at få det introduceret :)
Og at I har flyttet rundt på møblerne, tror jeg ikke umiddelbart har betydning hos jer :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske