Brev:
Middagslur - skal, skal ikke?
14. juni 2010
Alder:
3 år, 2 mdr.
Middagslur - skal, skal ikke?
Hej Helen
Vores ældste dreng, Josef er nu 3 år og 2 måneder. Han startede i børnehave da han var 2 år og 4 måneder. Det er en integreret institution, hvor det er almindelig praksis at børnene starter i børnehaven når de er så små.
Han har hidtil sovet middagslur, men nu er vi i tvivl om det er tid til at stoppe med det. Han trives egentlig fint med middagslur og falder også let i søvn, men problemet er, at han går i en børnehave, hvor ingen andre børn sover til middag.
Dette resulterer i at Josef går glip af det sjove- udflugter og leg på legepladsen, fordi det ligger der, hvor han bliver lagt til at sove. Pædagogerne sender ham ofte ned i vuggestuen (det er en integreret institution), så han kan sove sammen med de små, medens alle de andre børnehavebørn så kommer på tur.
Hans døgnrytme har hidtil set således ud:
Vågner ca. 6-6.30 (vågner oftest selv)
Afleveres i børnehave kl. 8.30-9.00
Sover fra 12.00/12.30 til 13.00/14.00 (1-2 timer)
Hentes kl. 16
Puttes kl. 20 -falder som regel først i søvn omkring kl. 21 (ligger bare og snakker i sin seng)
Når vi har prøvet at springe middagsluren over bliver han meget træt omkring kl. 16 og kan næsten ikke hænge sammen. De første par timer er han på krigsstien og omkring kl. 18, hvor vi skal spise aftensmad er han så træt at han er ved at falde ned af stolen og han kan slet ikke spise noget. Kan kommer så i seng og sover til kl. 6.30-7.00 næste morgen.
Vi synes i bund og grund, at det er synd at han skal presses til ikke at sove til middag bare fordi det er besværligt for børnehaven. Vi har som de eneste forældre holdt på vores drengs ret til at sove (og nyde tiden sammen med sine familie om aftenen). En del af de andre forældre har i starten brokket sig over børnehavens pres og nedprioritering af sovebørnenes behov for frisk luft, men de har alle bøjet sig. Nu føler vi bare at vores valg går ud over ham og udelukker ham fra at få gode udendørsoplevelser sammen med sine jævnaldrende i børnehaven.
Hvad skal vi gøre? Vil vi kunne vænne ham til en ny rytme uden middagslur hvis vi bare holder fast, og er det det værd?
På forhånd tak for din hjælp.
Med venlig hilsen
Josefs mor