Svar: Middagslur - skal, skal ikke?
14. juni 2010
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Josefs mor
Så længe Josef går med hen for at sove og bare lægger sig ned og sover sin lur, uden at beklage sig eller søge underholdning - ja så har han brug for sin lur. Så synes jeg ikke man kan forsvare at fjerne den fra ham, fordi han skal lege med de andre børn i stedet. Resultatet af at fjerne luren giver jo en træt og uoplagt dreng, som netop kommer til at mangle overskud til at lege og være sammen med de andre børn og så har ingen jo glæde af at han holdes vågen ...
Med den alder han har nu, så er det sandsynligvis inden for det næste ½ år at han selv begynder at vise behov for ikke at skulle sove og indtil da, synes jeg man skal give ham en lur.
En anden løsning kunne også være at han stille og roligt fik afkortet sin middagslur, I første omgang sker det måske af sig selv, ved at I netop putter ham kl. 20 og lader ham falde i søvn, når han er parat som nu eller udnytter at han nogle dage måske kan sove lidt længere om morgenen, så han naturligt ikke sov 2 timer til middag, men måske kun sov 1 time. I takt med at middagsluren så bliver kortere, vil han naturligt også bedre og bedre kunne springe luren over.
Man kan også overveje om man skal gå ind og afkorte middagsluren ved at vække ham - i stedet for at fjerne den helt, for det lyder ikke som om at han er parat til helt at undvære den endnu.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske