Svar: For urolig til at falde i søvn
14. juni 2010
Alder:
15 mdr.
Hej med jer
Jeg kan godt se at I har læst meget om søvn og at I også selv er nået frem til sammen konklusion som jeg - jeres datter har en meget stor morotisk uro og har meget svært ved at overgive sig til søvnen, fordi hendes krop er urolig ... - og hvad gør man så ved det?
Måske ville det hjælpe jeres datter, hvis hun fik en kugledyne. En kugledyne er en speciel dyne, som fåes i forskellige modeller, med forskellige størrelse kugler alt efter barnet, behov osv.
Kugledynen virker beroligende, fordi vægten af kuglerne i dynen og bevægeligheden som kuglerne giver, gør at dynen folder sig om barnet og dermed stimulerer barnets kropsbevidsthed. Når barnet vender og drejer sig i sengen, sparker, ligger uroligt, så trykker kuglerne på kroppens forskellige punkter. Barnet får stimuleret sin berøringssans, sin muskel- og ledsans og og det giver barnet en øget fornemmelse af kroppen og kroppens grænser og dermed hjælpes barnet til større fysisk ro.
Jeres datter ville sandsynligvis have glæde af en juniormodel i størrelse 100 x 140 cm og i første omgang skulle I måske forsøge at leje en dyne, for at se om det vil have effekt. Hvis det virker, kan I investere i en sådan dyne - for det er en investering, de er ret dyre at købe. Det er også vigtigt at I finder den rigtige model til hende, netop fordi de fåes med store kugler, små kugler, blandede kugler ...
Derudover tænker jeg at det er vigtigt at I er opmærksomme på hvad signaler I sender til jeres datter, når hun skal puttes. I fortæller at I har forsøgt jer med mange forskellige ting, blandt andet at sidde på værelset og læse i en bog.
Denne metode er jeg umiddelbart ikke særligt glad for, da det er min erfaring at den ofte forvirrer barnet mere end den gavner. Når I sidder på værelset og læser, ikke har kontakt men bare sidder der, så er der en risiko for at jeres datter opfatter jeres opførsel som underlig. Hun bliver derfor ikke tryg ved det, snarere tværtimod, hun vil ikke lægge sig til at sove, fordi hun er nødt til at holde øje med, hvorfor I sidder der og bare sidder - der må jo være noget galt, sådan plejer I jo ikke at opføre jer ..
Med den alder jeres datter har nu, så er hun aldersmæssigt lige på grænsen til at begynde at få lidt forståelse for at I er der, selvom hun ikke kan se jer. De fleste børn begynder først omkring 16 måneders alderen at kunne forholde sig til at I er i stuen imens hun ligger på værelset. Indtil da, oplever hun det som utrygt, føler sig forladt og alene, når I går fra hende.
Jeg vil derfor anbefale jer at I prøver at holde jer i nærheden, for at give hende trygheden og lade hende vide at I er der - men samtidig skal I så lave noget praktisk. I skal vise hende at det er sovetid nu, at I ikke skal lege eller underholde, og samtidig også vise hende at I har noget kedeligt at tage jer til, når hun skal sove. Der sker ikke noget spændende for hende, dagen er slut.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Du skal altså stille dig på hendes værelse eller lige udenfor i gangen, hvor hun kan se og høre dig - så du ikke går fra hende, så du er der, men så hun samtidig lærer at ligge trygt og roligt i sin seng, fordi det er det hun skal nu.
Samtidig med at du stryger tøj, lægger tøj sammen eller hvad du nu laver, så skal du berolige hende og betrygge hende verbalt og fortælle hvad du vil have hende til "jeg er lige her, læg du dig bare ned ned", "Mor passer på dig, jeg står lige og ordner tøj, jeg er her, læg du dig bare og hvil dig lidt" osv.
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet rolig ved at være i sin seng.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer videre på vej, rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske