Svar: Hvordan skal de få hende til at sove i vuggestuen?
15. juni 2010
Alder:
8 mdr.
Kære bekymrede mor
Jeg oplever tit at selvom man har problemer med at putte barnet hjemme, så er der ingen problemer i vuggestuen eller dagplejen - og vi kan jo håbe at det vil være det samme hos jer :)
At man i pasningsordningen ikke har problemer skyldes sandsynligvis flere ting:
For det første vil barnet være meget træt i starten, fyldt godt op med nye indtryk, savnet af dem der hjemme, nye lyde, stemmer, voksne, børn, nye regler osv. det er meget at forholde sig til, så når barnet bliver puttet, falder det naturligt hurtigt i søvn.
For det andet så er netop den nye situation også det som ændrer det hele. Dagplejer eller pædagog gør tingene på en anden måde en mor, hele situationen er ændret og barnet lærer derfor lige fra første dag - at her foregår det sådan. Barnet finder hurtigt tryghed ved de nye genkendelige ritualer og den der putter har ofte en sikkerhed i måden at gøre det på, for det er jo ofte ikke første gang de putter børn. Og den ro, den sikkerhed smitter af på barnet, som så accepterer situationen, lægger sig ned og sover ...
Ja det er set før :)
Men hvad gør du hjemme ... Du skal naturligvis forsøge at følge en plan for dagen, som kan hænge sammen med den dagligdag din datter også vil have i vuggestuen og derfor skulle du måske prøve at se lidt mere på klokken end på din datter - netop fordi hun også er så svær at aflæse som hun er.
En plan for dagen til et barn på 8-9 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: evt. flaske
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt og bær, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur, sover måske kun 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignede, suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Evt. flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, moset banan. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slag. Der skal være moset mad og mad i stykker, maden tager udgangspunkt i jeres mad, det kan være lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks, rødspættefilet eller lignende. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Evt. flaske
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen kunne nøjes med 3 flasker dagligt - de flasker ligger ofte aften, sen aften og tidlig morgen (og forsvinder så helt om dagen) eller ligger f.eks. inden middagslur, aften og sen aften og dagen starter så med grød. At bibeholde flaske inden middagslur kunne godt være en fordel hos jer netop for at sikre hende en bedre søvn midt på dagen ...
Jeg håber min plan for dagen giver dig lidt tidspunkter at holde dig til og arbejde på og derudover håber jeg at mit svar i dag giver dig lidt ro med på vejen. Måske kommer det til at gå helt fint og uden større problemer ... tag ikke sorgerne på forskud :)
Rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske