Svar: For lidt og afbrudt søvn
15. juni 2010
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Amilias mor
Det lyder som om at din datter er en tryghedssøgende lille pige og at hun lige nu har brug for at mærke at du er der for hende om natten ... At hun ikke gør det hos sin far, kan skyldes flere ting - det behøver bestemt ikke handle om at du gør noget forkert eller skulle handle anderledes, det kan kort og godt handle om at hun bare er en pige der har ekstra meget brug for at vide at ligepræcis mor er der, at du ikke forsvinder fra hende og lader hende alene, men at du er der for hende.
Man kan gøre to ting - man kan vælge at flytte ind til barnet på barnets værelse som du har gjort, man kunne også vælge at lægge en madras på gulvet i soveværelset og lade hende komme ind på den om natten. Det ville gøre, at du ikke fik din søvn afbrudt på samme måde, som du gør lige nu.
Har hun en åben seng? Ligger hun i en juniorseng, som hun kan stige ud af - hvis hun ikke har en åben seng, bør hun få en nu. Det er vigtigt at hun føler sig tryg ved det at kunne stige ud og søge dig, når hun har behov og det kan godt være at det i sig selv vil hjælpe jer, bare det at vide at hun kan, vil nogle gange have en positiv effekt.
Så måske skal du lære hende at søge dig om natten, når hun har behov i stedet for at du skal stå op og flytte dig, når du sover allerbedst ...
Drømme kan hun have masser af og børn i din datters alder vil ofte have mareridt og meget urolig søvn. Hun kan vågne op med skrig og være rigtigt bange og ulykkelig og skal her naturligvis beroliges og trøstes, fortælles at alt er som det skal være, at du er der og passer på hende :)
Det kan naturligvis også spille ind hvordan I forældre har det sammen, flytningen mellem far og mor, jeres indbyrdes forhold. Ligesom hverdagen i børnehaven spiller ind - alt hvad hun oplever i sin dagligdag skal jo bearbejdes om natten, når hun sover :)
Det er rigtigt at hun sover mindre end gennemsnittet, men netop fordi de tal du læser er gennemsnitlige, så er der jo nogen som sover mindre og nogen som sover mere. Du fortæller at din datter aldrig har haft et stort sovehjerte og så er hun sådan, det er okay, så længe hun trives, vokser, udvikler sig og virker til at få søvn nok til at kunne udvikle sig og fungerer i hverdagen, som man må forvente af hendes alder :)
Du fortæller jo om en pige, der falder i søvn, får lov til at vågne af sig selv osv. og derfor må du et eller andet sted gå ud fra at hun sover, det hun har behov for - også selvom det nogle gange kun bliver til 10 timer. De dage, hvor hun så har brug for ekstra søvn, sover hun 11 timer - og sådan må det være :) Det er rigtigt at de fleste børn på 3 år gennemsnitligt har brug for 12 timers søvn om natten og børn på 4 år kan ofte trives med 11½ ... så din datter ligger under gennemsnittet, men virker til at trives og til at have mulighed for at regulere det selv og så er der ikke så meget andet du umiddelbart kan gøre :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god sommer til jer alle :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske