Brev:
Overgang til skemad - Vil ikke tage flasken
16. juni 2010
Alder:
5 mdr.
Overgang til skemad - Vil ikke tage flasken
Kære Helen,
Jeg har en lille dreng på 5 måneder, der igennem længere tid ikke har været særlig glad for sin flaske (han har været flaskebarn siden han var 6 uger gammel).
Det eskalerede for 4 uger siden, hvor han SLET ikke ville drikke en eneste flaske hos mig eller sin far - når vi skulle have ham til at tage flasken måtte vi lulle ham til ro i vuggen, for derefter at liste flasken ned til ham. Ofte tømte han den helt (omkring 200 ml), så det var jo ikke just fordi han ikke var sulten.
Efter samråd med min egen SP introducerede vi ham derfor for skemad for små 3 uger siden, og dét er noget han kan lide. Han spiser dog endnu ikke så meget grød eller mos ad gangen (omkring 50-80 gram), men indtil for få dage siden har han gerne ville tage sin flaske mellem skemåltiderne - helt uden problemer, uden at han skulle lulles i vuggen først. Skønt! Så længe det altså varede...
Nu vil han nemlig SLET ikke tage flasken længere. Ved hvert forsøg reagerer han med gråd og voldsomme kast med hovedet. Jeg prøver på ingen måde at tvinge det i ham, men tager flasken væk så snart han afviser den på denne voldsomme måde.
Jeg har i stedet forsøgt at tilbyde ham MME i kop, da han er ret glad for at få lov at drikke af kop.
Men så snart der er MME i koppen, afviser han den blankt med samme reaktion som ved flasken - Skrig, skrål og voldsomme kast med hovedet.
Når han få sekunder efter bliver tilbudt koppen igen - bare med vand - tager han den glad og gerne.
Jeg har de sidste par dage givet ham grød og mos hver gang han har været sulten i dagtimerne (om natten kan vi endnu godt få en flaske i ham).
Men da han stadig ikke spiser så meget ved hvert skemåltid, ja så bliver han jo ret ofte sulten - så det bliver til en del grød/mos måltider hver dag nu. (Indtil i forgårs var vi kun på 2 skemåltider i døgnet).
Hans dage er stadig meget forskellige hvad angår sove- og spisetidspunkter (hvilket også frustrerer mig, men det er en helt anden problemstilling som jeg skriver om i et separat brev til dig). Men i går aftes og dagen i dag indtil nu har fx set sådan ud:
18:00 Aftensmad: Grøntsagsmos (ca. 85 gram)
Sover 20.30 - 22.30
22.30: Putteflaske (200 ml.)
04.25: Vågner, men er urolig og vil ikke spise. Falder i søvn igen 04.45. Sover uroligt indtil kl. 7.00
07.00 Vågner, men vil ikke spise.
08.15 Morgenmad: Risgrød med frugtmos (ca 70 gram)
08.45-09.25: Formiddagslur
10.35 Sulten, men vil ikke tage flaske. Spiser ca. 60 gram frugtmos
11.50 Frokost: Grøntsagsmos (ca. 50 gram)
13.50 Sulten, men vil ikke tage flaske. Spiser ca. 70 gram hirsegrød med frugtmos
Jeg laver grød og mos på MME, og putter smør i hver portion, for på den måde at få noget energi i ham.
Han har endnu ikke tabt sig, men tager kun meget langsomt på for tiden.
Ydermere er han begyndt at vågne meget tidligt om morgenen (4.30-5.00) og kan ikke sove videre. Her har jeg også forsøgt at tilbyde ham flaske, for at få ham til at sove lidt videre. Men det udviklede sig hurtigt til en kamp, så det er jeg holdt op med igen. Han er kun "frisk" i max en halv time, så bliver han sur og tvær (hvilket er forståeligt nok, han kan vel næppe være udhvilet), men ofte vil han hverken spise eller sove igen før efter en time.
Det piner mig jo at min ellers så glade lille dreng er blevet så urolig omkring sine måltider, og ikke vil spise som han plejer.
Det skal lige siges, at han i sine vågenperioder stadig er en glad dreng der griner og elsker at tumle. Det er så snart sulten melder sig, at vi har balladen.
Mine spørgsmål er nu:
* Har du et forslag til hvad vi kan gøre - både for at få ham til at spise mere grød/mos ved hvert måltid, og for at få noget mere MME i ham?
* Hans lure i dagtimerne er blevet noget kortere end før - han sover kun max 45 min. ad gangen. Skyldes dette udelukkende hans spisemønster pt, eller har hans alder og øvrige udvikling også noget at sige her?
* Han er en lille dreng med et stort temperament, kan dette have noget at sige i forhold til de meget voldsomme reaktioner?
* Er det en idé at begynde at give ham vælling til natten allerede nu, eller skal jeg vente til han er fyldt 6 mdr?
* Hvor stor en mængde grød/mos skal han ca. have før at det kan gøre det ud for et helt måltid?
Jeg glæder mig til at høre fra dig, og også meget gerne hvis du har kommentarer i øvrigt, ud over lige præcis de spørgsmål jeg har stillet ovenfor :o)
Mange hilsner
Den frustrerede mor :-S