Svar: Overgang til skemad - Vil ikke tage flasken
16. juni 2010
Alder:
5 mdr.
Kære frustrerede mor
Jeg kan godt forstå du er frustreret, for det er super vigtigt at din dreng vil tage sin flaske stadig væk, størstedelen af hans indtag bør fortsat være mælk.
Du tilbyder også flasken på helt relevante tidspunkter og det lyder lidt som om at din dreng også har brug for mælken, men afviser flasken på grund af smagen. Det lyder som om at han er blevet ret træt af smagen og det kan man jo ikke fortænke ham i. Derfor kan man godt tale for at du nu forsøger med lidt forskellige produkter for at se om interessen kan komme tilbage. De smager jo forskelligt, så prøv at variere, så han ikke får det samme hele tiden.
Du kan også forsøge at tilsætte lidt sukker til mme, ikke gøre det til en fast vane, men fordi den lidt søde smag måske kan få ham til at acceptere flasken - du kan tilsætte 1 tsk. sukker i 100ml, det er okay i en periode og så trappe det ud igen.
Også vælling kan være en mulighed. Vælling anbefales normalt først fra 6 måneder nu, men smagen af vælling med pære eller lavet på majs vil måske godt kunne interessere ham og det vil give ham kalk, jern osv. som er vigtigt for ham. Han bør dog ikke leve udelukkende af vælling, men bør også få andre former for erstatning.
Jeg kan godt forstå at du tilsætter mme til hans mad, det bør du også gøre - men prøv om du kan lave det på vand og så kun tilsætte ½ dl. mme til grød og mos - simpelthen for at smagen af mme ikke skal være for gennemtrængende for ham. Hvis han er træt af smagen, så bliver det jo sandsynligvis ikke bedre af at også skemaden smager af mme.
Prøv om du kan udnytte det at give ham mælk, når han sover. Det kan naturligvis på sigt blive et skråplan hvis han kun vil spise flaske i søvne, men ikke desto mindre er det nogle gange nødvendigt for at få ham til at tage imod den.
Jeres plan for dagen ser umiddelbart fin ud, men du kunne godt arbejde på at få ham til at sove en lidt længere middagslur, det kunne måske også gøre, at han så ville drikke mere flaske om eftermiddagen, hvis han vågnede op og var tørstig efter en god lur ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes lidt grød, ca ½ dl. Evt lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 9-9.30, sover ca 45 minutter som nu
Frokost 11: Grøntsagsmos ca ½ dl. vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13, sover her sin længste lur og du må gerne køre med ham i barnevognen for at holde ham sovende.
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Powernapper måske 20-30 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos, ca ½ dl. vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20-20.30 som nu
Sen aften eller tidlig nat 23-01: Flaske som spises mere eller mindre i søvne
Som du kan se har jeg lavet denne plan, så din dreng får skemad når han vågner og flaske inden han puttes. Der går ofte 1½ time imellem at han tilbydes det ene og det andet - nogle gange mere, og samtidig holdes mængden af skemad nede på ca ½ dl (giv max 3/4 dl) så du sikrer dig at der stadig er plads til mælken.
Prøv at give ham flasken, imens han ligger i sin barnevogn. Elever hans madras lidt i hovedenden, så han ikke ligger helt fladt og lad ham drikke sin flaske i vognen, hvor han er skærmet af kalechen og naturligt også skal overgive sig til søvnen. Du skal ikke lige nu spekulere så meget på hvorvidt han falder i søvn med flasken eller ej, lige nu handler det om at få ham til at indtage mælk nok, så han også kan begynde at tage på igen.
Så for at svare på dine spørgsmål, så skal du altså ikke arbejde på at få ham til at spise mere grød og mos ved hvert måltid. At spise mellem 1/2-3/4 dl. af gangen er meget passende netop for at give plads til mælk i maven.
Du kan skifte mme mærke og du kan prøve at udnytte flaske, når han sover, ligesom du med fordel kan give ham flasken i barnevognen om dagen og i sengen om aftenen.
Hans afkortede lure kan godt hænge sammen med alder og udvikling, men hænger sandsynligvis også sammen med at han ikke får mælk nok. Hvis han fik mælk nok, ville han sandsynligvis sove bedre, længere, mere sammenhængende. Problemet er bare at han har svært ved at mærke hvornår han reelt har behov og lyder til at være en dreng, som har svært ved at føle mæthed og sult - og det er bestemt ikke nemt - men du gør det godt! :)
Temperament har noget at sige, vi er alle forskellige og temperament er jo også arveligt, så hvem ligner han? :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske