Svar: Morgenmad - 12 mdr.
16. juni 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Dorthe
Det bedste man kan give sine børn om morgenen er fiberholdig morgenmad og f.eks. havregrød - fordi det giver en god mæthed langt om af dagen og stabiliserer barnets blodsukker :)
De fleste børn vil nyde havregrød om morgenen til de er ret gamle, men i takt med at de bliver ældre og bedre til at tygge osv. kan man også give dem almindelig havregryn med lidt sukker og mælk - og det kan være hurtigere at lave en sådan portion end at skulle lave havregrød ...
Et surmælksprodukt med rugbrødsdrys, mysli eller lignende må din datter også gerne få, men det mætter ikke så længe som den grød hun er vant til at få. Stadig skal hun jo også have mellemmåltider, så får hun en havregrynsbolle og noget frugt om formiddagen, så kan det være helt fint at starte dagen med et surmælksprodukt :) Det anbefales her at man bruger de neutrale produkter og selv søder det med frugt, mysli eller lignende.
Det er generelt vigtigt at vælge morgenmad, som ikke indeholder store mængder sukker. Alt for mange morgenmadsprodukter har for højt et sukkerindhold, det gælder f.eks. Kellogg´s Rice Krispies, Kellogg´s Frosties, Nestlé Cheerios, Quaker Guldkorn, FDB Honey Bees og så alle chokolade produkterne. Dem bør du holde dig fra.
Gå ud fra at hvis der er mere end 10g sukker pr 100g så er produktet uegnet som morgenmad. Ifølge forbrugerstyrelsen så har f.eks. Guldkorn 47g sukker på 100g og Honey Bees 50g sukker pr. 100g ... Så læs indholdsdeklarationen nøje :o)
Forbrugerstyrelsen (TÆNK) har testet forskellige morgenmadsprodukter og anbefaler følgende til børn:
Finax Bran Mysli, Nestle Shredded Weat, Vægtkonsulenternes Morgenknas, Weetabix (som ikke er det samme som Weetabix Weetos), Ota solgryn og Økologisk havregryn. Derudover også "Mini-Fras" som minder om de gamle havrefras. De er udarbejdet i samarbejde med Viffos.dk - Videncenter for fødevarer og sundhed og er også et sundt valg til børn.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke - og se i øvrigt i babykøkkenet her på siden, hvordan du bager havregrynsboller.
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske