Svar: Udtrapning af flaske
16. juni 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Sophie
Stort tillykke med 1 års fødselsdagen i morgen :)
Man skal ikke komme sødmælk i flasken, for at trappe ud - man skal i stedet skrue ned for mængden, så jeres datter får mindre og mindre, tilsidst kan nøjes med at få mælk af en kop.
Hun skal således ikke længere have 150ml i hver flaske, men 125, 100, 75, 50 og så kan hun få lidt lun mælk af en kop inden hun puttes og flasken er helt væk.
Samtidig kan det være en rigtig god idé at introducere en substitut, en putteklud, sovebamse eller lignende, som hun fremover så puttes med, som indgår i hendes putteritual og som vil være en fin erstatning og tryghedsgivende ting, når hun skal sove og også sove ude andre steder.
Hun bør ikke få soja- ris- eller havremælk. Ikke i flasken og ikke af kop! Børn med komælksallergi bør tilbydes de specielle erstatninger Nutramigen eller Profylac og mange af dem helt op til 3 års alderen. Og vil hun ikke have dette og får hun ikke mælk, så bør hun få et dagligt kalktilskud i stedet, så hendes knogler får den kalk de behøver.
Med hensyn til rismælk, soyamælk og andre alternativer til komælk så skriver Sundhedsstyrelsen:
"Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik."
(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, s.85, 2005).
Så enten skal jeres datter have specielerstatning af kop (er det overhovedet specielerstatning hun hidtil har fået?) eller også skal hun have kalktilskud, hvis du ikke giver hende mælk.
Flasken skal naturligt stoppe nu og der skal ikke kommes andet end mme i flasken :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske