Svar: Problemer med at falde i søvn - 21 mdr.
17. juni 2010
Alder:
21 mdr.
Kære Imander
Der er ofte flere ting som spiller ind på børns søvn og når børn har svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen, er man nødt til at se på forskellige ting ...
Jeg kan ikke helt se, hvad der foregår hos jer, men kan kun gå ud fra hvad du skriver og du giver mig her flere oplysninger.
For det første fortæller du at han på ingen måde virker træt, når I prøver at putte ham kl. 20. Derfor tænker jeg, at I måske skulle prøve at putte ham senere ...
Du fortæller også at det påvirker din mand og dit forhold, så meget at I nu er begyndt at skændes. Jeg er her nødt til at sige, at nogle børn naturligt ikke vil sove, hvis de mærker uro i familien ... dette sammenholdt med at du også fortæller at hos din mor sover han uden problemer - måske er hun mere rolig og sender nogle andre signaler ...
Så fortæller du også at I ofte ender med at skælde ud og sige "du skal blive i den seng nu!", men måske forstår han ikke hvad det er I vil, måske har han netop brug for at I bruger tid hos ham, når han skal sove ...
Du fortæller her, at I ofte ligger ham i jeres seng, læser bog og bruger et kvarter sammen med ham på denne måde - og det er super godt. Men faktisk kan det være problematisk at det hyggelige putteritual afbrydes.
At skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen er forbundet med adskillelse fra forældrene, og det er meget svært for små børn. Derfor er det en god idé, at putterutinerne foregår i det værelse, hvor barnet forventes at sove.
Derfor bør godnathistorien læses ved barnets seng, så jeres dreng lærer at se frem til den stund, hvor I opholder jer der. Hvis I læser godnathistorien i stuen eller i jeres seng, så er der en risiko for, at han oplever det at skulle flytte over i sin egen seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og I signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
Han lyder ikke til at være en dreng der sover for meget, men I kan naturligvis godt forsøge at skære lidt i hans middagslur, for at se om han så er mere træt og parat til at blive puttet tidligere. Jeg synes ikke I skal fjerne hans middagslur helt, han har stadig brug for det afbræk om dagen, men han kunne måske sove 1-1½ time istedet for at sove 2 timer midt på dagen, I kan i hvert fald forsøge om det vil gøre en forskel :)
Hvis han søger underholdning og leg og ikke virker træt, så er det naturligvis problematisk at putte ham. Ingen af os kan sove på kommando og det handler om at springe på søvntoget, når det kommer forbi ... Når man ikke det ene tog, er man nødt til at vente på at det næste kommer, hvilket ofte vil tage mellem 20-40 minutter :)
Aldersmæssigt har han også en alder, hvor han naturligt prøver grænser og hvor I skal prøve at være klare i de udmeldinger I giver og være konsekvente omkring de ting I siger, de regler I har. Det betyder at sengetid f.eks. er ens hver dag uanset om det er hverdag eller weekend, ligesom regler omkring hvor mange godnathistorier man læser osv. også skal følges.
Det kan være en fordel at lave noget praktisk og ikke bare vente på at barnet skal sove. Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Samtidig kan man så verbalt betrygge barnet og fortælle hvad man vil have barnet til, I skal stå i nærheden, så han kan se jer og I kan se ham og så sige "jeg er lige her, læg du dig ned", så han forstår at det ikke er tid til underholdning og sjov, men sovetid nu :)
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående tanker og via dem måske pejle jer lidt ind på, hvad der sker hos jer.
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske