Svar: Vågner ofte aften og nat
18. juni 2010
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og dejligt at høre at du har brugt mine svar til andre meget og at du nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Jeres datters afbrudte nattesøvn hænder sandsynligvis sammen med flere ting - både vane og naturligt afhængighed af dig, for at kunne sove, men også udvikling, alder, rytme om dagen osv. Flere ting spiller ind :)
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og netop børn i jeres datters alder, kan ofte sove uroligt. Det ses især i 8-10 måneders alderen, men kan godt komme før og kan også vare længere ...
Hun er så gammel nu, at hun fint kan ændre stilling, hun triller måske om på maven, om på siden osv. og i det hele taget har hun sikkert en stor motorisk uro om natten. Men stadig er det svært for hende at blive lagt rigtigt igen, når hun vågner om natten og derfor har hun sandsynligvis brug for stillingsskift, brug for hjælp til at blive lagt rigtigt igen og det er helt normalt.
Samtidig er hun meget bevidst om hvor du er i forhold til hende og lyder til at have meget brug for at blive betrygget i at mor er der - far dur ofte ikke - det skal være mor og det er naturligvis hårdt, men et eller andet sted og så helt naturligt, hvis du altid har været mest omkring hende. Jeg kunne godt forestillig mig at du fra hendes fødsel, har været på hende og far har taget sig af storebror - ikke nødvendigvis bevidst, men sådan er rollerne blevet fordelt og det reagerer jeres datter så på nu netop ved at det er bedst mor putter, for det kender hun og er hun tryg ved.
Det betyder ikke at hun ikke kan lære at far også kan - men det kræver en indsats fra jeres side, som handler om at far generelt skal mere på banen, far skal naturligt indgå i hendes pasning og især indgå i hendes putteritual og det er her vigtigt at se på hele ritualet. I princippet starter ritualet jo allerede med mad, bad, nattøj, børste tænder, bryst osv. Og det er vigtigt at far gør alt det han kan, så det ikke kun er mor. Jo mere far deltager i alle forberedelserne til natten, jo lettere vil han også kunne tage over når hun skal puttes og om natten.
Så længe du ammer, så er det naturligvis nødvendigt at du giver mælk og har den tætte nærhed inden putning. Hvis far skal tage over her, er alternativet til amning en flaske - det kan man også vælge at indføre, fordi far så kan putte og mor bliver frigivet til storebror - men man er nødt til at vælge - man kan ikke det hele :)
Jeres datters rytme om dagen spiller også ind og som du skriver så kan du godt mærke forskel på hendes nætter, alt efter om hun har sovet 2½ time om dagen eller mere eller mindre. En fast rytme, mad på bestemte tidspunkter, en god sammensætning af mad osv. har stor betydning for hendes søvn både dag og nat. Og planen ser her umiddelbart meget fin ud, i forhold til hendes alder
Når hun vågner om natten, så efterspørger hun det hun havde da hun faldt i søvn, så hvis hun falder i søvn med brystet eller i din favn, så vil hun søge dette. Det samme gælder, hvis hun falder i søvn med sut, en hånd at holde i osv. Det kan hun også vågne op og savne. Det kan derfor være en god idé at give hende en søvnassociation, som kan hjælpe hende videre i søvnen uden for meget aktivitet fra din side. Det er måden du kærtegner hende på, en sutteklud ved ansigtet eller f.eks. små beroligende ord du siger. Netop det med at kunne sige "ssshh-ssshh" kan være rigtig godt, fordi det er noget du også kan gøre på afstand. Hendes underbevidsthed vil registrere at du er der, ligesom du var der da hun faldt i søvn og det vil hjælpe hende videre i søvnen.
At hun har mange små opvågninger om natten er altså naturligt og at hun har brug for en beroligende hånd er også helt naturligt. Det er jo ikke mælk / bryst, at blive taget op, vugget eller lignende, som hun søger - men det at mærke eller fornemme at du er der ...
Spørgsmålet er derfor om I skulle kapitulere og sige at lige nu har hun brug for at blive bekræftet i, at I er der for hende og derfor flytte hende ind i soveværelset. Evt. tage tremmerne af sengen til den ene side og koble hendes seng med din, så hun stadig kan blive puttet i sin seng, stadig få din beroligende hånd på sin krop - men så du også stadig kan blive liggende i din seng og ikke længere behøver stå op hver eller hver anden time natten igennem.
Det kunne altså godt være en god idé at give hende den tryghed og nærhed hun søger ved netop at lade hende sove i soveværelset. Men i stedet for at sove sammen med hende i jeres seng, så holde fast i at hun ligger i sin egen seng. Så bliver det også lettere at flytte hende tilbage til eget værelse igen ....
Det handler for mig at se rigtig meget om tryghed og alder og behovet for at vide at især mor er der for hende. Hun forstår ikke hvor du er, når hun ikke kan se dig - faktisk er de fleste børn omkring 16 måneder inden de egentlig forstår at man ikke har forladt dem, bare fordi man er ude af syne ...
Og så skal far mere på banen hele dagen igennem (når han er hjemme) og også om aftenen som del af putteritualet. Far skal bade hende, skifte hende, give hende mad osv. :)
Som du skriver er I allerede kommet langt - fra vuggen, bryst til kærlig hånd på brystet. Det går stille og roligt den rigtige vej og hun skal have tid :)
Så tiden arbejder også fortsat for jer - hvis det er nogen trøst ... :)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske