Svar: Hvordan sørger man for rigeligt væske efter flaskestop?
18. juni 2010
Alder:
11 mdr.
Kære M
Du behøver ikke nødvendigvis at stoppe med flasken samme dag din dreng bliver et år, men i løbet af de næste måneder, vil det være fint at stoppe og lade ham indtage sit behov for væske via en kop.
Man gør normalt det, at man skærer antallet af flasker ned, så han omkring 1 års alderen kun får en flaske dagligt. Stille og roligt skæres mængden af mælk i flasken så ned, så han i stedet for f.eks. 200ml i flasken, får 175, så 150, 125, 100 osv. og tilsidst en mængde der kan drikkes af en kop. I takt med at flaskeindtaget nedsættes burde han naturligt føle tørst og derfor også gerne ville drikke mere af koppen :)
Hvor meget væske han har brug for er svært at sige, det afhænger af hans vægt og hvor meget han sveder, forbrænder osv. Men mellem 100-150ml pr kg. han vejer i døgnet.
Fra 1 års alderen anbefales det at skifte til letmælk, men du må også stadig give ham lidt NAN af kop, - du kunne overveje at skifte over til NAN 3, da han dergennem får lidt ekstra jern - det afhænger dog af hvor meget mme du giver ham nu. Hvis han får 400ml dagligt, behøver du ikke skifte over.
Fra 1 års alderen vil 350-500ml være et rigtigt fint indtag. Sundhedsstyrelsen skriver: "Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til de anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet halve leveår."
(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Ellers er den bedste tørstslukker vand og det er vigtigt at give ham vand til måltiderne og indimellem netop som tørstslukker. En kildevandsflaske vil mange børn gerne drikke af, de synes det er sjovt ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske