Brev:
Natteroderi og søvnassociationer
18. juni 2010
Alder:
8 mdr.
Natteroderi og søvnassociationer
Hej Helen.
Så er jeg her igen med vores natteproblemer!
Sådan som status er nu, så er jeg stoppet med at give min søn bryst hver gang han vågner, da han havde en seriøs søvn association - nemlig brystet! Det i sig selv går ok. Jeg holder det og han får kun når han skal i seng, omkring midnat og tidlig morgen (ofte kl. 4 - 4.30).
Men han vågner cirka hver time og skal så trøstes. Nogle gange kan jeg bare side ved siden af sengen og tage ham i hånden, men som regel er jeg nødt til at tage ham op. Så falder han til ro ved mig og jeg kan ligge ham igen. Nogle gange kræver det et par op og ned-turer. Kan dette blive en ny søvn-association?
Jeg prøver primært at få ham i sin egen seng. Han ligger på sin dyne, da han godt kan lide at putte hovedet ned i den, så har han bare et tæppe hen over sig. Han er dog begyndt at vende sig på maven og nogle gange ligger han sig til at sove sådan, så jeg tænker om det kan være pga hans motoriske udvikling at han vågner så tit?
Vi sover stadig i samme rum som ham. Er det bedre at vi sover seperat eller burde det ikke spille nogen rolle?
Jeg har tænkt lidt på om det er frustrenden for ham, at få brystet der ved midnats tid? Så er det som om at han nogle gange må få brystet og andre gange ikke.
Han bruger jo ikke sut, så kan ikke trøste med den. Han bliver tilbudt vand, når han vågner. Jeg prøvede en overgang at give ham vælling. Han ville gerne have det, men jeg synes ikke han sov længere af den grund. Tror nu at jeg vil prøve igen. Jeg har heller ikke så meget mælk mere er jeg bange for.
Det skal også lige nævnes at han som regl falder hurtigt i søvn, ved mit bryst, men vågner en halv time efter. Så tager det gerne en time at få ham til at sove igen. Her får han også bryst, da han ikke fik nok første gang som regel.
Jeg har ikke mulighed for at lade hans far tage over, da han til tider arbejder om natten, derfor står jeg selv med den opgave at lære ham at sove. Hvis du gør dig nogle tanker som du mener kan hjælpe, så vil jeg være taknemmelig.
Mange mange tak..
Hilsen Heidi