Svar: Hvorfor vil han ikke sove
30. juni 2004
Alder:
6 mdr.
Kære M.B og T.H
Jeg kan godt forstå at I er ved at være trætte, men det må Mikkel så sandelig også være.
Man kan sige at så længe han er spæd, så er det naturligt at have behov for amning og tæt kontakt. Det har givet ham tryghed at være 'omsluttet'. Dertil kommer at det jo er sådan det har været hele hans liv, det er det mest trygge han kender, det er det han har lært, at sådan falder man i søvn. I kan derfor ikke få udfra at I kan ændre dette lige fra den ene dag til den anden, men naturligvis kan det lade sig gøre. Det tager bare lidt tid og kræver en masse tålmodighed og omsorg.
I skal sørge for at give Mikkel en ny vane, en ny rutine, som med tiden vil blive det genkendelige og det der giver tryghed fremover.
I skal også sørge for at han får nok at spise. Umiddelbart lyder det som om at han tager en forholdsvis stor del af sit behov hos mor. Amning er også rigtig godt, men med den alder han har nu, er der ernæringsmæssigt ikke grund tilat amme om natten. Der kan dog stadig være et tryghedsbehov i det.
Han må godt få 3-4 måltider skemad dagligt. En plan kunne se således ud:
Morgen: bryst
Formiddag: grød
Frokost: grøntsagsmos med kød eller fisk
Eftermiddag: grød og evt bryst
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk og evt. frugtmos til dessert
Sen aften: bryst
Prøv at kigge både på ham, men også på klokken og prøv at indføre faste sove tider. F.eks. fast at sove ved 9.30-10´tiden om formiddag, efter grødmåltid. Kør gerne en tur med ham fast på dette tidspunkt. I hvert fald i en periode, så dette hører med til putteritualet.
Indfør igen en fast putning, igen gerne i barnevogn, som det passer ind i forhold til grødmåltidet (det kan gives før eller efter turen, som du bedst vurderer).
Han har en fantastisk evne til at kunne holde sig igang ved at power-nappe og det vil være langt mere hensigtsmæssigt om du kan få ham ind i en rytme med at sove længere tid af gangen og så to lure i løbet af dagen. Jeg tror umiddelbart at hans rytme om aftenen også vil ændre sig, hvis du får ændret soverytmen om dagen og samtidig får ham øget i mad.
Sørg også for at der ikke rumsteres for meget om aftenen. Det er bedre at tumle rundt og være aktiv i løet af dagen, så han er fysisk træt om aftenen. Måske skulle du prøve at lægge hans bad på et andet tidspunkt.
Brystet en gang i timen natten igennem, er en vane, men måske også et sult behov som forhåbentligt ændrer sig i takt med at du får givet ham andet og mere mad i løbet af dagen. Bryst en gang i løbet af natten kan være okay i forhold til hans alder, men mælken skal ikke fylde så meget at den tager pladsen op for fastere og dermed mere mættende føde.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske