Svar: Skoliose?
18. juni 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Lene
Det er begrænset hvad jeg ved om CMT - men lidt kan jeg læse mig frem til og vil gerne dele mine tanker med dig :)
CMT er forkortelsen for Charcot-Marie-Tooths sygdom. Denne sygdom hører ind under det man kalder for Hereditær motorisk og sensorisk neuropati, hvilket betyder arvelig sygdom i bevæge- og følenerver.
CMT inddeles i fire forskellige typer og herunder også forskellige undertyper. Det er faktisk meget komplekst ... Sygdommen sidder i de perifere nerver, det vil sige de nerver, som løber fra rygmarven ud til musklerne i arme, ben og krop. Det medfører både føleforstyrrelser men også svind i muskelmasse.
Type 1 og type 2 er de mest almindelige typer og i Danmark mener man at mellem 500-1000 børn og voksne har CMT. Sygdommene er arvelige og arvegangen ved type 1 og 2 er oftest dominant, det betyder at hvis én af forældrene har sygdommen, er der 50% risiko for, at deres barn får sygdommen.
Da I er i tvivl om hvorvidt din mand egentlig har denne sygdom og er urolige for, hvorvidt jeres dreng i givet fald kan have arvet sygdommen fra sin far så synes jeg det er helt relevant at få arvebiologisk / genetisk rådgivning. Der findes blandt andet genetisk rådgivning på Rigshospitalet, måske også andre steder i landet ... Jeres læge vil kunne henvise jer her.
Type 1 vil man i dag kunne undersøge allerede hos barnet imens det ligger i livmoderen - man kan altså lave fosterdiagnostik. Type 2 kan man teste for efter fødslen og det er som sagt netop type 1 og 2 som er de mest almindelige former.
Med hensyn til Skoliose, så betyder det i princippet "skæv ryg" og hvis din mand har dette, kan jeres søn naturligvis godt have arvet det. Som udgangspunkt synes jeg I skal starte med at få jeres læge til at vurdere jeres dreng og derfra lave en henvisning til børneafdelingen eller en anden type af specialist, hvis I mener jeres dreng er arveligt disponeret for skoliose. Hvis han evt. har skoliose er det ikke sikkert det er kiropraktisk behandling han skal have - det er en specialist opgave at vurdere dette og derfor skal I henvises til den rette behandler fra starten.
Derfor er mit råd at I kontakter lægen med henblik på vurdering, samtale og henvisning til relevant instans :)
Med henblik på hvor tidligt man vil kunne se skoliose, så har jeg hørt om børn i børnehavealderen som tydeligt havde skævhed af ryggen .. så mit umiddelbare bud vil være at det kan man se ret hurtigt, sandsynligvis inden for de første par år - men det må du ikke hænge mig op på :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske