Brev:
Lære at falde i søvn uden flasken i munden
19. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Lære at falde i søvn uden flasken i munden
Kære Helen
Jeg er mor til en super nem og glad lille pige på knapt syv måneder (født d. 24. November). Hun sover igennem og har gjort det siden hun var en måned. Hun bliver lagt i seng omkring klokken 19 og sover til omkring klokken 6 næste morgen. Hun spiser rigtig godt og får både grød, rugbrød og grøntsagsmos hver dag.
Jeg er imidlertid kommet til at vænne hende til at falde i søvn med flasken i munden (hun bliver ikke ammet længere) og det er nu blevet den eneste måde hun kan falde i søvn på (udover hvis hun kører tur i barnevognen – men hun sover altid inde, da vi bor i København og har haft flere tilfælde af rotter i gården…).
Hun falder altså både i søvn sådan når hun tager sine lurer i løbet af dagen og når hun skal i seng om aftenen. Det er i og for sig en meget nem og komfortabel løsning for os begge to lige nu, men på et eller andet tidspunkt skal hun vel lære at falde i søvn selv og ifølge min egen sundhedsplejerske hellere før end siden (og jo under alle omstændigheder når hun nu snart får tænder og skal have dem børstet efter aftenflasken).
Om en uge tager vi på sommerferie med min familie i et sommerhus på Falster i to uger, så jeg tænker, at jeg venter til derefter. Den 1. August skal vi flytte og der får hun sit eget værelse, som hun skal lære at sove på. Det tror jeg ikke bliver noget problem, da hun jo sover igennem. Men tror du, at det er smartest at tage det hele på en gang når vi er flyttet – altså både lære hende at sove på eget værelse og at falde i søvn selv? Og hvordan skal vi gøre?
Hun har aldrig villet tage sutten, men har en sutteklud, som hun er glad for. Som det foregår nu, sidder enten min mand eller jeg med hende i vores seng og giver hende flasken, som hun så falder i søvn imens hun spiser og derefter bærer vi hende forsigtigt over i sengen uden at hun vågner. HVIS hun vågner, bliver hun som regel meget ked af det og så er det forfra. Det samme er som sagt tilfældet om dagen – hun skal simpelthen have flasken i munden for at falde i søvn, også selvom hun slet ikke er sulten.
Er det simpelthen bare at lære hende det på den hårde måde ved at gå fra hende selvom hun er ked af det? Jeg synes jo ikke at hun skal græde sig selv i søvn…
Jeg håber at du kan hjælpe mig!