Svar: Lære at falde i søvn uden flasken i munden
19. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Hos jer lyder det overhovedet ikke til at være et problem, at din datter falder i søvn med flasken i munden. Du beskriver jo en pige som får sin flaske, falder trygt i søvn og derefter sover roligt og sammenhængende til næste morgen tidlig. Det er super fint.
Det er først et problem, hvis hun begynder at vågne op flere gange og søge efter sin flaske. Det er først et problem, hvis hun når hu har sine naturlige opvågninger natten igennem, er nødt til at have sin flaske for at kunne sove videre - så du pludselig skal stå op og give hende flasken hver time eller hveranden hele natten igennem - men det skal du ikke. Hun er altså på nuværende tidspunkt ikke mere afhængig af sin flaske, en at hun fint kan skifte søvnfase uden at behøve den :)
Så ro på!
Men ellers så tænker jeg at du måske skulle prøve at give hende flasken i sengen, så hun ikke længere skal flyttes fra din favn og ned i sin seng, men så hun med det samme oplever hvor hun bliver lagt til at sove og begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor hun puttes og ikke længere din favn. Du kan elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt. Evt. komme en lille pude ind under madrassen. Og så får hun sin flaske, I sidder hos hende, holder hænderne på hende, giver hende tryghed og nærhed. Flasken trækkes stille og roligt ud af hendes mund, hun kigger kortvarigt på jer, triller om på siden og sover videre :)
Ved at forsøge at ændre putteritual på denne måde vil I stille og roligt godt kunne lære hende at sove uden at behøve hverken favn eller flaske i munden ...
Ingen grund til at bruge hårde metoder, hvor hun skal græde sig i søvn - hun har ingen uhensigtsmæssig afhængighed af flasken!
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske