Svar: Mad og flaske - 7 mdr.
19. juni 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Sine
Dejligt at høre at Kornelius er begyndt at spise igen:)
Når han dreng bliver 8-9 måneder gammel, så vil det være rigtig fint med 3 flasker dagligt. Det vil ofte være sådan at de tre flasker ligger tidlig morgen, aften og sen aften eller ligger inden middagslur, aften og sen aften.
I 10 måneders alderen trappes yderligere ned til 2 flasker, som så ofte vil ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Det er altså normalt flaskerne om dagen, der forsvinder først og flaskerne på ydertidspunkterne der bibeholdes - netop for at give plads til både rigtig mad og også væske nok :)
En plan for dagen til et barn på 8-9 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Evt. flaske
Morgen 7.30-8.00: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes uden flaske til formiddagslur
Frokost 11-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte pastaskruer, ris med lidt sovs, en kartoffelbåd, små stykker frikadelle eller lignende og suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl 13-14
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, en portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, Risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Kan spise pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, rødspættefilet eller lignende. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske
Det er altså enten flasken tidlig morgen eller flasken inden middagsluren som skal væk i 8-9 måneders alderen og I må prøve at vurdere, hvad der vil fungere bedst hos jer.
Flasken inden formiddagsluren forsvinder helt og på den måde lærer jeres dreng netop at skulle sove uden at få mælk først og hans formiddagsflaske erstattes således af et mellemmåltid i stedet :)
Ovenstående plan vil passe helt fint med vuggestuen, de vil ofte få formiddagsmåltid kl. ca 9 inden formiddagslur og vil få varm mad, grøntsagsmos, rugbrød osv. til frokost, ligesom de om eftermiddagen fint kan få brød og surmælksprodukt :)
Håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske