Brev:
Mærkeligt natteroderi
20. juni 2010
Alder:
13 mdr.
Mærkeligt natteroderi
Hej Helen
Vi er ude i noget mærkeligt natteroderi. Karla-Sofie er 13 måneder og har sovet igennem siden hun var ca. 8 måneder. Vi gjorde ikke noget for det dengang, hun holdt bare selv stille og roligt op med at vågne og være sulten om natten. Men nu spiser hun igen om natten.
Hun startede i vuggestue for 2½ måned siden og hun er glad og meget tilpas der - hun er gennerelt en glad og meget aktiv pige, som endnu ikke helt kan gå selv, men tonser rundt det meste af sin vågne tid og har "projekter" rundt omkring. Jeg ved, at institutionsstart kan give natteroderi, men nu er det jo efterhånden ikke nyt længere.
Helt konkret er problemet som følger:
Karla-Sofie bliver puttet ved syv-tiden. Vi giver hende nattøj på, giver en flaske (240 ml), børster tænder, synger og lægger hende til at sove. Nogle (få) gange lægger hun sig stille til at sove, men ofte ligger hun og snakker, brokker sig, rejser sig op snakker osv. og når til et punkt, hvor hun bliver sur/ked af det.
Så går vi ind og lægger hende ned, står evt med hende til hun er faldet til ro. Dette kan gentage sig mange gange før hun overgiver sig. enkelte gange bliver hun så overtræt af sit roden rundt, at hun ikke kan falde til ro, og vi må sidde med hende til hun næsten sover.
Så har hun i snart to måneder været meget urolig fra ved elve-tiden. hun skal have sut flere gange, og nogle gange også op. mellem to og fire bliver vi nødt til at give hende en flaske, for lige meget hvad vi finder på, og hvor meget vand, hun få, falder hun ikke i søvn. Og så er hun begynndt at vågne og se meget frisk ud klokken halv seks. Vi har dog fundet ud af, at hun kan sove viddere hos mig til halv syv-syv.
Vi har aldrig haft hende til at sove i vores seng, og hun kom på eget værelse efter et par uger. Vi ved godt, at hun skal falde i søvn selv, i egen seng, men nogle gange er det umuligt. Vi kan ikke mærke forskel natten på, om hun er faldet i søvn helt selv eller har fået hjælp.
De seneste par uger, er hun gået fra to til én lur i løbet af dagen, hun sover 1½-2½ timer. heller ikke dette, har vi kunnet mærke på hendes nattesøvn.
Som sagt har hun tidligere selv fundet ud af at sove igennem - også uden en masse suttesjov - so vi ved ikke, hvad vi skal gøre. Det er dog blevet lidt bedre i løbet af natten, vi er ikke oppe 8-10 gange, som vi var en periode, men vi er oppe...
Vi spiser aftensmad ca. halv seks, hvis det bliver senere bliver hun for træt. Det er forskelligt, hvor meget hun spiser, men heller ikke dette kan vi mærke om natten.
Hun er meget tørstig, når hun kommer hjem fra vuggestue, så hun får en masse at drikke, og i weekenden hælder vi på hende hele tiden. Dette kan heller ikke mærkes om natten.
Skal hun selv finde ud af ikke at spise igen, eller hvad skal vi gøre. Vi giver hende som sagt stadig flaske (hun valgt brystet fra, da hun var 7-8 måneder) fordi hun godt kan lide det, men mest for at være sikker på, hun er mæt til natten.
Har du tips, triks eller beroligende kommentarer, så vi kan gøre det rigtige...
Venlig hilsen
Line