Svar: Mærkeligt natteroderi
20. juni 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Line
Dejligt at høre fra dig og tænk at Karla-Sofie er blevet 13 måneder ... :)
Ligesom børn i 8-10 måneders alderen går igennem en fase, hvor de sover meget uroligt, drømmer meget, virker meget pylrede, tryghedsøgende osv. så kan børn i jeres datters alder have det samme. I 8-10 måneders alderen handler det ofte om at barnet begynder at kravle, for jeres datter handler det sandsynligvis om at hun nu er begyndt at gå rundt.
Netop den motoriske udvikling og evnen til nu at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, giver hende nye muligheder, nye udfoldelser og stor udforskningstrang. Men for at turde bevæge sig mere og mere rundt, så skal hun også føle sig ekstra tilknyttet og derfor søger hun jer lidt mere. Hun klynger sig nogle gange til jeres ben, vil løftes op, bæres osv. - og hun har svært ved at finde fysisk ro, når hun skal sove.
Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal samtidig bearbejdes når hun sover, så hun drømmer mere, vågner, småklynker eller græder rigtigt og har brug for hjælp til at komme videre i søvnen og mærke at I er der for hende stadig væk. Hun er stadig så lille at hun ikke forstå hvor I er, når hun ikke kan se jer, men føler sig forladt når I går fra hende ...
Netop i denne periode, hvor hun naturligt søger mere tryghed, nærhed og bekræftelse på at I er der, at I ikke forsvinder fra hende osv. kan man let komme ind i en rytme med at give vaner der på sigt bliver uhensigtsmæssige. Her tænker jeg blandt andet på behovet for at få flaske / få vand eller mælk om natten. Det er meget let for barnet at efterspørge dette, det er jo ofte en ting som har været tryghedsgivende for barnet altid og når barnet søger, får flasken, kommer der ro på og familien kan sove lidt videre - men flasken tager nogle gange overhånd og nogle gange kan det ende med at barnet drikker 500ml vand på en nat og det dur ikke ... :)
Derfor er det super vigtigt at I ikke får skuet hendes behov op, men holder fast i at det skal skrues ned. Det er okay at hun lige nu har brug for den tryghed som flasken giver men hun skal have mindre og mindre at drikke, så hun tilsidst kan nøjes med at få vand af en kop, hvis hun virkelig er reelt tørstig.
Samtidig vil det være super godt, hvis I nu kunne indføre en puttebamse, en substitut for jer og for flasken, som på sigt kan følge hende og give hende trygheden og nærheden, når hun mangler jer :)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de tager en bestemt bamse eller klud til sig, så jeres datter har netop alderen til dette nu. Styrken ved en bamse eller klud er, at det er barnet selv, der bestemmer behovet. Jeres datter kan for eksempel putte sig ind til den og nulre sin næse efter behov og således styre dette selv, hvilket hun jo ikke kan med jer som forældre. Sovebamsen er der, når barnet har brug for den, uanset om barnet sover hjemme, bliver passet af en babysitter eller skal sove i institution.
Flasken skal altså stille og roligt helt trappes ud, så hun ikke længere har denne afhængighed. Om aftenen kan hun i stedet få en godnatgrød som en del af putteritualet, så I sikrer jer at hun ikke går sulten i seng, så kan hun få en kop lun mælk, en godnathistorie eller en sang - hvad I nu har lyst til og så skal puttekluden, sovebamsen eller hvad I nu har indgå som en naturlig del af det at skulle sove - både dag og aften og nat.
Det I vælger må meget gerne også blive brugt i institutionen og også meget gerne bruges, når hun bliver ked af det, skal trøstes lidt osv. Så det stille og roligt bliver et tryghedsobjekt hun kan bruge - også om natten, når hun vågner og føler behov for lidt tryghed :)
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske