Brev:
Tidlige morgener - 14 mdr.
20. juni 2010
Alder:
14 mdr.
Tidlige morgener - 14 mdr.
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig i forbindelse med at vores datter sov forfærdeligt om natten. Det har vi nu endelig fået styr på med hjælp fra "sov igennem uden gråd" og sovecoach.dk.
Så nu er det let at putte om aftenen og hun sover stort set igennem, indimellem med et par enkelte korte opvågninger hvor hun bare får sutten! Det er herligt!
Hun er nu 14 1/2 mdr og startede i vuggestue da hun blev et år. Det går godt, hun er glad og trives der virker det til.
Vores problem er nu, at hun de seneste 3 mdr er begyndt at vågne virkelig tidligt. I starten var kl 5-5.30, men nu er den mellem 4.40 og 4.50 - det er næsten som om hun har et indre ur for det er utrolig præcist.
Hun sover ved 19-19.15 tiden om aftenen. Vi har forsøgt at lægge hende senere men det gør ingen forskel og hun er træt og klar til at sove kl 19 så det holder vi fast ved.
Det er helt tydeligt, at hun slet ikke er udvilet når hun vågner, for hun vågner og græder. Indimellem lykkes det at få hende til at sove videre, og når hun så vågner ved 6 tiden så ligger hun og snakker og er glad, helt klart frisk.
Vi har forsøgt at give hende en flaske vælling men den vil hun ikke have, og har hun nogen gange taget den så vil hun alligevel ikke sove videre, så vi er ret sikre på, at hun ikke er sulten.
Hun er ofte træt og småpylret om formiddagen da hun jo helt klart vågner for tidligt.
Har nogen gange prøvet at tage hende med til vores seng, men her ligger hun og mosler rundt og sparker og kan heller ikke sove videre. Og nu hvor vi endelig har fået lært hende at sove selv er vi også ret forbeholdne over for sådan en løsning, da vi meget nødig vil tilbage til at hun bliver afhængig af os for at sove.
I vuggestuen sover de fra kl 11-13. Hun har aldrig sovet meget om dagen og sover kun mellem 1 time og 15 min og 1 time og 30 min der. Hun har stadig brug for sin eftermiddagslur som de heldigvis gerne putter hende til i vuggestuen (selvom de andre børn kun sover én gang). Den får hun ml kl 14.30 og 15 og det er altid 30 min. Nogle dage har de ikke kunnet få hende til at sove dér og så er hun dødtræt senere på eftermiddagen og når hun skal spise aftensmad, så jeg tror ikke hun er klar til at undvære den endnu. Men hvordan ved man egentlig når de er det? Aldersmæssigt burde hun jo kunne.
Hun var også sen til at kunne undvære sin 3.lur men dengang sov hun også dårligt om natten. Nu får hun jo i og for sig også for lidt nattesøvn da det kun bliver til under 10 timer fra kl 19-4.45 ca.
Jeg ved at børn på denne alder ca har brug for 13-14 timers søvn og hun får altså mindre, det bliver ca 12 timer pr døgn.
Hendes døgnrytme er ellers således:
4.45 vågner. Vi forsøger at få hende til at sove videre ved at lægge hende ned og gå ud af værelset. Går ind når hun græder osv. Dette foregår indtil
kl 6 hvor vi står op.
Ca 6.45 Havregrød af 1 dl havregryn + pæremos. Tilbydes mælk i kop men vil ikke have det. Drikker faktisk kun vand til alle måltider.
Kl 8.15 afsted til vuggestuen
Kl 9 Morgenmad i vuggestuen hvor hun ofte spiser godt
Kl 10.30 Lidt frugt i vuggestuen
Kl 11-12.30 Hun sover ca 1,5 time
Kl 13 Frokost i vuggestuen hvor hun spiser meget variende. De får varm mad og hun vil ikke rigtig spise kød og helst ikke mad der er "blandet" Får de kartofler, pasta, grøntsager eller fisk så spiser hun godt. ellers supplerer de med brød med smør.
Kl.14.30 sover 30 min
Kl 15.15 Mellemmåltid i vuggestuen
Kl 15.30-15.45 Hentes.
Kl 17.30-18 Aftensmad. Får altid pasta eller kartofler. Hertil forskellige kogte eller rå grøntsager. Fisk et par gange om ugen. Tilbyder altid kød men hun spytter det ud. Tror måske konsistensen betyder meget. Hun har 11 tænder så hun tygger godt. Får frugt til dessert.
Vi sørger for at hun får pasta og kartofler hver aften for at mætte hende. Hun elsker grøntsager - kogt broccoli, kogte gulerødder, tomater, ja faktisk det meste. Hun spiser meget af det, men det giver vel ikke så god mæthed. Indimellem får hun også en halv skive rugbrød med smør til aftensmaden for at være sikker på at hun får noget mættende mad. Synes ikke at hun spiser særlig varieret men vi tilbyder ofte nye ting og hendes repetoire bliver hele tiden udvidet en lille smule.
18.50-19. Drikker 200 ml vælling i sin seng og sover hurtigt.
Håber du har nogle gode råd til hvordan vi får hende til at sove lidt længere om morgenen, frem for alt for hendes egen skyld, for hun har helt sikkert brug for det.
Mange hilsner
Ida