Svar: For tidligt til bekymringer om dårligt selskab ?
21. juni 2010
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære R
Man kan ikke forvente at børn i en alder af 4 år vil kunne sige fra overfor ældre børn. Derfor må man som forældre holde sig i nærheden, fornemme hvad der foregår og så gribe ind, når man oplever at et barn overskrider et andet barns grænser.
Netop ved at gribe ind, så giver man jo begge børn redskaber til at se, hvordan man siger fra. Din dreng lærer af at lytte til dig og se hvordan du gør, han bruger dig som en rollemodel og på den måde får en en erfaring med sig om, hvordan han selv kan gøre i en situation, hvor du ikke er der til at hjælpe. Samtidig lærer det andet barn jo også, at der er grænser for hvordan man kan være sammen, hvad andre synes er okay og hvordan man skal lytte til et evt. nej eller se på andre, at nu udsættes de for noget de ikke kan lide.
De to børn du nævner er jo henholdsvis 4 og 5 år og derfor begge igang med at finde ud af, hvordan man forholder sig til andre mennesker, hvordan man indgår i sunde relationer. Netop det at aflæse hinanden, lytte til hinanden, se på kropssprog og signaler er vigtigt at lære i denne alder og også i årene frem. Det er også noget man bruger meget tid på i de første skoleklasser.
Jeg ser det derfor som noget meget positivt for begge børn, hvis man som voksen griber ind, når man oplever at et barn gør noget man ikke accepterer - uanset om det så er møntet på noget fælles mellem børnene eller noget det ene barn gør. Naturligvis med anerkendelse af begge børn, så de begge lærer noget af situationen.
Med udgangspunkt i de eksempler du giver, så vil det være relevant at gå ind der, hvor du oplever at et barn lokker din dreng til at gøre noget han ikke har lyst til. Tag udgangspunkt i hvad din dreng siger - både verbalt og med sit kropssprog og tag en snak om at det betyder "det har jeg ikke lyst til".
Eller overskridelse af noget du allerede har sagt nej til, så konfrontere med dette "når jeg siger nej, så mener jeg faktisk nej" og så fortæl hvorfor - stadig anerkendende men hold fast "jeg kan godt forstå det kan være spændende, men det er farligt og det vil jeg ikke have I gør!"
Eller konfronter barnet direkte med, den problematik der ligger i at lokke en anden til at gøre det forbudte. "Det er ikke okay, hvis man gerne vil noget, så må du spørge mig selv eller I må komme og spørge sammen, man kan ikke få en anden til det". Så de lærer reglerne begge to.
Overhører du et sprogbrug som ikke tolereres hjemme hos jer, så sig fra. Spørg evt. barnet "må man godt sige sådan nogle ord hjemme hos jer?" og tag en snak om det og forklar så at det synes du ikke lyder pænt og hjemme hos jer, taler I ikke sådan. Og nogle gange kan det også være nødvendigt at melde klart ud med det samme og uden nogen forklaring "det sprog vil jeg ikke høre her!".
Og hvis din dreng kommer hjem med nye gloser lært af kammeraten eller andre i børnehaven, så tal med ham om at det kan godt være at andre børn siger sådan, men hjemme hos jer, vil I ikke have at man taler sådan eller siger grimme ting til hinanden.
Og så skal jeres dreng naturligvis lære at sige fra, både ved at du viser ham hvordan, men også ved at du forklarer ham hvordan. Tal med ham om hvordan man skal mærke efter indeni, hvad der føles rigtigt. At man godt kan få lidt ondt i maven, hvis man gør noget forkert og det er vigtigt at mærke efter, hvordan det føles. Hvis man er i tvivl, så er det altid en god idé at spørge en voksen - uanset om man er hjemme eller i børnehave. Hvis man kommer til at gøre noget forkert, så er det stadig også vigtigt at sige det, så man kan tale om det. Hvis man oplever andre gøre noget forkert, så skal man også sige det, så ingen kommer til skade eller bliver kede af det osv.
Altså lære ham at tro på sin fornemmelse og sige fra og hvis han ikke selv kan sige fra, så altid hente en voksen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske