Svar: Enfamil MME
21. juni 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Henriette
Når man laver modermælkserstatning, så er der lidt forskellige regler at følge:
- Der bruges altid kogt vand i de første 4 måneder og gerne længere, da dette nedsætter risikoen for bakteriel forurening.
- For at mindske infektionsrisikoen bør man altid kun fremstille 1 flaske af gangen. Denne anbefaling gælder for børn født til tiden de første 2 måneder. Til for tidligt fødte børn, børn med lav fødselsvægt og børn med medfødte immundefekter bør der kun tilberedes 1 flaske af gangen i den tid, hvor de udelukkende ernæres med mælk på sutteflaske.
- Mælk bør aldrig opvarmes igen og den mælk, som således kan være tilbage i flasken, når barnet har spist, skal altid kasseres.
Det betyder altså, at hvis din dreng er født til tiden og er sund og rask, så burde du godt kunne lave mme klar og stille det i køleskabet, med den alder din dreng har nu.
Det skal stå i en ren kande med tætsluttende låg. Når du skal bruge mme, kan du hælde det antal ml du skal bruge over i flasken, han skal drikke af og f.eks. varme mælken i mikrobølgeovnen. Vær opmærksom på at ryste flasken, da varmen kan fordele sig ujævnt. Vær også opmærksom på at mælken kan være varmere i flasken, end den føles uden på, så tjek temperaturen på indersiden af dit håndled, inden du giver mælken. Mælk der opbevares på køl skal altid være lavet på kogt vand.
En anden mulighed er, at du stiller x antal flasker i køleskabet med kogt vand og når det så bliver spisetid, så tager du flasken med det kogte kolde vand, opvarmer det til ca 37 grader (f.eks. i mikrobølgeovn), iblander mælkepulveret, ryster og serverer mælken for din dreng.
Enfamil virker jo ved at være tyndt i flasken og tykt, når det kommer i berøring med syren i barnets mavesæk. Det burde derfor ikke tykne af at stå i flasken. Men det må komme an på en prøve, ellers kan du meget fint bruge metoden med det kogte vand som varmes op og pulveret der tilsættes inden spisetid, så er du i hvert fald på den sikre side :)
Når man har lavet en håndteringsforskrift for pulverformige modermælkserstatninger, så er det med henblik på at forebygge sygdom blandt for tidligt fødte børn, forårsaget af forurening med Enterobacter sakazakii. Der har været tilfælde i udlandet hvor børn er blivet syge, fordi de har fået mælk som indeholdt Enterobacter sakazakii, som er en bakterie der kan formere sig når pulverformig modermælkserstatning står over længere tid.
Det er også derfor at man anbefaler aldrig at holde færdigtilberedt modermælkserstatning varm i termoflasker eller lignende, når man er på tur og at man i stedet kan medbringe kogt vand og så komme pulveret i umiddelbart før brug. Eller alternativt bruge mme på brik, som er UHT behandlet (varmebehandlet og dermed sterilt).
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske