Brev:
Bekymrende udadvendthed
21. juni 2010
Alder:
2 år
Bekymrende udadvendthed
Hej Helen.
Olivia er nu blevet 2 år, og er en rigtig glad og tilpas pige, der snakker på livet løs - gerne med alle dem, hun møder.
Det er det vores henvendelse drejer sig om denne gang, da hendes udadvendthed er begyndt at bekymre os lidt.
Uanset hvor vi er henne, henvender Olivia sig stort set til alle hun møder og fortæller på livet løs, f.eks. om sine nye sko, at det der er mor, at hun har en Mickey Mouse derhjemme osv. Det vil selvfølgelig være fint nok, hvis det kun er til personer hun kender, hun gør det - men det er også til vildt fremmede hun aldrig har set før; kassedamen i Bilka, personer vi går forbi på fortovet osv.
Hun får som regel positiv respons på sine henvendelser, og vi får ofte bemærkninger som; "Sikke da en dejlig glad lille pige", "eller sikke da hun snakker". Hvis vi kan fornemme på de folk, hun tager kontakt til, ikke har lyst til at snakke, siger vi selvfølgelig til hende, at kassedamen ikke lige har tid til at snakke nu, eller at damen på fortovet skal videre.
Men det, der er begyndt at bekymre os, er, at det er ligesom om hun er fuldstændig ukritisk overfor, hvem hun søger kontakt med, og slet ikke er forbeholden - og det er ikke kun, når hun kommer sammen med os, det samme gælder, hvis det eksempelvis er hendes dagplejemor eller mormor, hun er sammen med, når hun møder folk. Vi ved ikke helt, om det er noget, vi skal reagere på, og i såfald hvordan - vi vil i hvert fald rigtig gerne have dine tanker omkring det.
Mange hilsner
Olivias forældre