Svar: Bekymrende udadvendthed
21. juni 2010
Alder:
2 år
Kære Olivias forældre
Vi er som mennesker forskellige og nogle er af naturligt mere udadvendte og kan tale med alle, hvor andre lige skal se folk lidt an og holder sig lidt mere i baggrunden. Det lyder som om at Olivia er en meget udadvendt person og det synes jeg faktisk er rigtig dejligt og vigtigt at I holder fast i. Det er synd at hindre hende i at have den åbne kontakt og møde verden så positivt som hun gør :)
Men det er naturligvis en balance, for hun skal jo ikke vokse op og tro at alle er "gode" selvom det som udgangspunkt er en god indstilling, så må hun jo ikke bare sætte sig ind i en bil og følge med, hvis det er nogen hun ikke kender ...
Men mon ikke hun lærer det efterhånden. Bare det at hun allerede nu mærker at "damen har ikke lyst til at tale lige nu" eller mærker at I f.eks. tager hende i hånden og trækker hende væk "kom skat, vi skal ikke tale nu" eller lignende, vil naturligt give hende en viden og erfaring om, at nogen taler man med og andre gør man ikke.
Og så må I, i takt med at hun bliver ældre og I kan lave aftaler med hende, forklare hende at hun aldrig må gå med fremmede hjem, at hun skal blive hvor I har aftalt hun skal være osv. så hun lærer de regler der nu er for at omgås "fremmede" mennesker - stadig med anerkendelse for hendes dejlige naturlige åbenhed.
Det er altid svært at finde balancen imellem hvornår det er okay og hvornår det er for meget. Men med den alder hun har og den måde I beskriver hende på, så lyder det umiddelbart som en helt naturligt åbenhed mod verden og andre mennesker og i princippet noget positivt. Og begrænsningerne må I så forklare hende stille og roligt i takt med at hun vokser op :)
Håber I kan bruge dette videre, rigtig god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske