Svar: Vil ikke spise - 4 mdr.
5. juli 2004
Alder:
4 mdr.
Kære desperate mor
Jeg kan ud fra dit brev forstå at I har været indlagt pga din søns manglende indtag af føde og dermed manglende vægtstigning. De må have givet jer nogle råd på sygehuset, som I skal arbejde videre med?
Har din søn fået sonde under indlæggelsen, eller har han også der skulle tage sit behov på flaske? Har de skønnet det i orden at han tager sit behov selv, eller bliver der fulgt op på tingene?
Jeg tror det er meget vigtigt at du forholder dig til, hvad de har sagt og foreslået, og tror på at det så nok skal lykkes. Hvis du er desperat, så er du jo også tilbøjelig til at presse ham og det kan jo have den modsatte effekt.
Du skriver at han drikker max 150 ml pr måltid og I giver ham hver tredie time. Det lyder umiddelbart ikke så tosset. Hvis han så begynder at spise grød ved siden af, så hjælper det jo på det:o) Mælkemængden i grøden tæller med i det samlede regnskab.
Prøv at give ham grød og grøntsagsmos et par gange om dagen og så tilbyd ham flasker ved siden af. Hvis han kun tager 100 ml, så lad det være det. Det er bedre at tilbyde ham små hyppige måltider, når han har svært ved at kapere store mængder mælk. 100ml erstatning 8 x i døgnet giver jo 800ml og så grød ved siden af,- er det ikke okay?
Prøv at tage det roligt. Når du gør det bedste du kan, så kan du ikke gøre mere. Jeg ved godt at det er svært, især når man fornemmer at ens barn ikke trives og tager godt nok på.
Bed din sundhedsplejerske om ekstra besøg og vær ikke bange for at snakke med hende om de tanker der rører sig i dig. Hvis det ikke fungerer så godt med den sundhedsplejerske du har, så bed om at få en anden. Det er vigtigt at du har nogen at tale med og som giver dig opbakning.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske