Brev:
Vil rykke hans rytme
21. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Vil rykke hans rytme
Hej Helen
Har med glæde læst din bog og er fuld sving med langsomt at rykke min Lærke til at sove længere, for han begyndt at stå op ved 5-5:30 tiden, og det er simpelthen for tidligt. !
Det gik ellers nogenlunde i en tid hvor han først stod op ved 6-6:30 tiden, hvilket var ok, virkede udhvilet og glad.
Det her med kl 5/5:30 har stået på i ca. 14 dage. Og jeg har derfor prøvet som du anbefaler langsomt at rykke hans morgenlur til en formiddags lur og hans middagslur til eftermiddagslur. Og det går fint i nogle dage (det er hårdt at trække ham de der eksta 15-20 min. men det lykkes som regel) og så går der en 3-4-5 dage og så ender vi på at han vågner 6:30 og sover formiddagslur ved 9 tiden, og eftermiddagslur ved 13 tiden.... men - så ud af det blå hopper han tilbage og vånger kl. 5 og vil bare ikke sove videre på trods af at han virker træt.
Har du nogen ide om hvad jeg gør forkert? Det er så hårdt at starte helt forfra igen.
På en god dag er hans rytme således:
06:30 Står op
08:00 Flaske MME (ca. 140 ml)
9:00-10:30 Formiddagslur
11/11:30 Grød med vad af kop (spiser godt til! 1½ dl)
12:30/13 Flaske MME (ca. 80-100 ml)
13-14:30 Eftermiddagslur
16/17 Flaske MME (ca. 200 ml)
18:00 Grønsagsmos + vand af kop
20:00 puttes uden problemer. Flaske ca. 160 ml
23:30 vågner, får flaske ca. 140 ml
03:00 vågner og er helt vågen og klar på leg, tager land tid at få ham til at sove igen, vi kapitulere ofte med flaske og han kan snilt tage 160 ml MME.
05/5:30 vågner og får flaske, spiser kun 80/100 ml hvis han har spist meget kl. 03.
7 ud af 10 gange får vi ham til at sove igen til kl. ca. 6.00, hvis vi er heldige 6:30, men det er en meget urolig søvn og vi er ovre ved ham 70 gange.
Så for mig starter dagen kl 5
(Det skal siges at han spiser godt til begge måltider mad, han elsker det og jeg er slet ikke i tvivl om at han får nok at spise, vejede ham igår til knap 10 kg!, og han er lige blevet 6 mdr i lørdags.)
En dårligere dag bliver det således hvis han står op kl. 5 - for så skubber han det hele baglæns med 1½ time og så er der morgenlur og middagslur og så skal der powernap ind igen, og det hele blir så rodet og han er overtræt hele dagen. Nogle ideer til hvad vi gør forkert?
Vi har lige købt industriel majsvælling som vi forsøgte os med i aftes kl. 23 - det havde desværre ingen effekt overhovedet, men det skal vel prøves af nogle uger.. ?
Håber du kan fortælle mig hvorfor han springer tilbage? Og hvis han så nemt kan springe tilbage, må jeg så tvinge ham til at springe frem på en enkelt dag? Altså holde ham kørende 1 time mere istedet for 15/20 min pr. dag over nogle dage?
Tror bare jeg gør ham overtræt men har jo ikke prøvet...
Hilsen den trætte
dittemor